Biegnij chłopcze biegnij

Tytuł oryginalny:
Ruts, yeled ruts
Autor:
Uri Orlev
Tłumacz:
Magdalena Sommer
Wydawcy:
IBUK Libra (2015)
Wydawnictwo W. A. B (2013-2015)
Grupa Wydawnicza Foksal (2014)
Wydawnictwo W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2013)
ISBN:
978-83-7747-906-3, 978-83-7881-263-0
Autotagi:
druk
książki
powieści
4.7 (7 głosów)

Srulik ma osiem lat. Razem z rodzicami trafia do warszawskiego getta. Jego ojcu udaje się zbiec, matka pewnego dnia znika. Od tej pory chłopiec musi radzić sobie sam. Wydostaje się z getta, a jego życie zamienia się w nieustającą ucieczkę. Srulik dołącza do grupy chłopców chowających się po lasach, znajduje tymczasowe kryjówki w domach przypadkowo spotkanych rolników, wymyka się donosicielom, kilkukrotnie trafia w ręce żołnierzy. Śpi na drzewach, poluje na drobne zwierzęta, zapomina o swojej żydowskiej tożsamości. Zgodnie z poleceniami ojca za wszelką cenę stara się przeżyć. Biegnij, chłopcze biegnij to prawdziwa historia, którą opowiedział Orlevovi jej główny bohater, Yoram Friedman. Książka została przetłumaczona na dwanaście języków, a do polskich kin wchodzi właśnie film na jej podstawie. Styl Orleva – klarowny, bezpośredni, pozbawiony emocji – hipnotyzuje i na długo zapada w pamięć. Kirkus Review Losy Srulika, choć pozornie nieprawdopodobne, zostały opowiedziane w bardzo wiarygodny sposób, który poruszy każdego czytelnika. Publishers Weekly Książki o dzieciach ratujących się z Holokaustu są często albo zbyt brutalne, albo zbyt sentymentalne. Orlevovi udało się uniknąć obu tych pułapek dzięki prostej i rzeczowej narracji. Booklist '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Świetna, godna polecenia!!!
  • Książka super, ale film beznadziejny po przeczytaniu powiesci.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo