Piosenka w poezji pokolenia ery transformacji 1984-2009

Autor:
Piotr Łuszczykiewicz
Wydawcy:
Wydawnictwo Naukowe UAM (2009)
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Wydane w seriach:
Seria Filologia Polska
Seria Filologia Polska - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ISBN:
978-83-232-2055-8
Autotagi:
druk
historia
książki
publikacje naukowe
Źródło opisu: Miejska Biblioteka Publiczna im. Adama Asnyka w Kaliszu - Katalog księgozbioru
5.0

Tematem książki są nawiązania do świata popularnej piosenki w poezji pokolenia debiutującego na przełomie dwóch systemów: u schyłku Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i na progu III Rzeczypospolitej. Autor bada różnego typu ewokacje - aluzje, cytaty, parafrazy - składające się na nieznane przedtem w tej skali w literaturze polskiej zjawisko wnikania piosenkowych wtrętów i asocjacji do dzieł poetyckich. Analizie poddawane są przywołania konkretnych utworów, tak z kręgu masowej rozrywki (szlagiery, hity, przeboje), jak również z obszaru kultury alternatywnej (rocka, bluesa, folku). Interpretacje dotyczą także szerszych kontekstów piosenek pojawiających się w wierszach: sylwetek wykonawców i twórców, artystycznego znaczenia dzieł i form ich audiowizualnych reprezentacji, a także politycznych, społecznych bądź obyczajowych uwikłań, od rozmaitych koncesji aż po ostre kontenstacje. Podstawowe pytania dotyczące przyczyn, funkcji i rezultatów tak niebywale licznych uobecnień tego rodzaju twórczości słowno-muzycznej w nowej poezji polskiej, ukształtowanej w okresie transformacji ustrojowej. [nauka-polska.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo