Między ustami a brzegiem pucharu

Autor:
Maria Rodziewiczówna (1864-1944) ...
Wyd. w latach:
1922 - 2023
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
3.9 (7 głosów)

Mię­dzy usta­mi a brze­giem pu­cha­ru I Ber­lin spał. Po­ga­sły świa­tła po ma­ga­zy­nach, po te­atrach, po miesz­ka­niach fi­li­strów, po su­te­ry­nach i stry­chach. Gaz tyl­ko mi­go­tał w ulicz­nych la­tar­niach i świe­ci­ły jesz­cze okna klu­bów kar­cia­rzy, re­stau­ra­cji pod­rzęd­nych, sal tań­ca i ap­tek. Dłu­ga li­nia pa­ła­ców Pod Li­pa­mi spa­ła też -- drze­ma­ły ka­ria­ty­dy bal­ko­no­we, za­pa­da­ły i gi­nę­ły w mro­ku or­na­men­ta­cje okien i drzwi. Ruch tej pierw­szo­rzęd­nej ar­te­rii usta­wał. Z rzad­ka za­tur­ko­tał spóź­nio­ny po­wóz lub prze­cho­dzień prze­su­nął się po­śpiesz­nie, wra­ca­jąc z za­ba­wy do do­mu: Ber­lin spał. [...]
Maria Rodziewiczówna
Ur. 30 stycznia lub 3 lutego 1864 na Grodzieńszczyźnie Zm. 16 listopada 1944 na folwarku Leonów k. Żelaznej pod Skierniewicami Najważniejsze dzieła: Straszny dziadunio (1887), Pożary i zgliszcza (1888), Dewajtis (1889), Między ustami a brzegiem pucharu (1889), Szary proch (1889), Hrywda (1892), Anima vilis (1893), Macierz (1903), Wrzos (1903), Czahary (1905), Joan. VIII 1-12 (1906), Byli i będą (1908), Lato leśnych ludzi (1920) Autorka powieści popularnych, przekładanych na wiele języków europejskich (Dewajtis było tłumaczone na niemiecki, angielski, francuski, węgierski, litewski, serbski, czeski i słowacki). Umysłowość i system wartości pisarki został ukształtowany przez osobiste doświadczenie przemocy władz zaborczych (jej rodzice zostali skazani na zesłanie i konfiskatę majątku za pomoc powstańcom) oraz kilka lat nauki na pensji niepokalanek w Jazłowcu. Po śmierci ojca, od 1881 r. zarządzała majątkiem ziemskim Hruszowa na Polesiu (w 1887 została formalnie jego właścicielką) i zajmowała się pisarstwem; zmieniła też swój wygląd, obcinając krótko włosy oraz przywdziewając strój na poły męski. Już jako młoda dziewczyna deklarowała, że nie wyjdzie za mąż. Przez ponad pół wieku prowadziła gospodarstwo, w którym początkowo mieszkała ze swoją babką, matką i siostrą Celiną, po ich śmierci w latach 90. z Heleną Weychertówną, a następnie od 1919 r. niemal do końca życia z o 11 lat młodszą Jadwigą Skirmunttówną, z którą, według słów tej ostatniej łączyło ją ,,powinowactwo z wyboru" (Wahlverwandtschaft, termin wzięty z tytułu powieści Goethego). Jadwiga zajmowała się domem, Maria interesami, na zimowe miesiące wyjeżdżała pisarka do Warszawy, gdzie wraz z Heleną kupiły wspólnie mieszkanie na Brackiej, a także niewielki majątek podwarszawski w Falenicy, nazwany przez nie Wyraj. Działała w organizacjach ziemianek (od 1907 r. redagowała też pismo ,,Ziemianka"), pracując na rzecz polepszenia sytuacji bytowej, oświaty i świadomości narodowej ludu. W czasie I wojny światowej i wojny 1920 roku uczestniczyła w akcjach pomocy ofiarom działań wojennych, organizowaniu wyżywienia dla ludności cywilnej itp. W okresie międzywojennym lansowana przez prasę endecką. Po wybuchu II wojny światowej w 1939 roku jej majątek został przejęty przez lokalny komitet ludowy, a Rodziewiczówna wraz ze swą towarzyszką przedostały się przez zieloną granicę do Łodzi, a następnie do Warszawy. Zmarła tuż po klęsce powstania warszawskiego, które przebyła w mieście, otoczona opieką powstańców. Pierwsze próby prozatorskie Rodziewiczówny powstały już pensji; zaczęła publikować pod pseudonimem Maro, stanowiącym skrót pierwszych sylab imienia i nazwiska; drugi pseudonim, Žmogus, po lit. ,,człowiek" (szczególnie człowiek z ludu) można uznać za rodzaj deklaracji ideowej (kwestią dążeń narodowych Litwinów pisarka zajęła się w powieści Szary proch). Istotnym wkroczeniem Rodziewiczówny w dziedzinę literatury była publikacja w odcinkach powieści Straszny dziadunio (1886), a następnie przebojowa powieść Dewajtis (1889). Pod względem stylu pisarskiego Rodziewiczówna to epigonka pozytywizmu; poruszana przez nią tematyka ujmowana jest konwencjonalnie i okraszona łatwym sentymentalizmem. Najczęściej poruszana problematyka w jej powieściach to: bezwzględnie pozytywnie wartościowany patriotyzm, kult pracy fizycznej, walka o zachowanie polskiego stanu posiadania na
(...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Czasami warto wrócić do klasyki. Inny język , inne czasy, inne spojrzenie...
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:powieść Lato leśnych ludzi
Autorzy:Maria Rodziewiczówna (1864-1944) Halina Łabonarska Anna Martuszewska
Lektorzy:Halina Łabonarska Lena Schimscheiner Dorota Kolak Beata Mes
Redakcja:Anna Martuszewska
Przedmowa:Zdzisław Dębicki (1871-1931)
Wydawcy:Wydawnictwo Harde (2023) Wydawnictwo SBM (2023) ebookpoint BIBLIO (2015-2023) IBUK Libra (2015-2023) Legimi (2009-2023) Wydawnictwo Bukowy Las (2022) Wolne Lektury (2015-2022) Heraclon International (2020-2021) Fundacja Wolne Dźwięki (2020) SAGA Egmont (2019-2020) Wydawnictwo MG Ewa Malinowska-Grupińska (2016-2020) NASBI (2015-2020) Wydawnictwo Świat Książki (1996-2020) KtoCzyta.pl (2015-2018) Ventigo Media (2016) MASTERLAB (2015) Hachette Livre Polska (1922-2012) Agencja Artystyczna MTJ (2010) SMPB (2009-2010) Wydawca Prószyński i Spółka SA (1998-2009) Tower Press (2005) Ex Libris Galeria Polskiej Książki (2005) Ex Libris (2005) Akant (2003) Mea (2001) Prószyński i Ska (1996) Mestwin Kazimierz Radowicz (1995) Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza (1973-1995) Alfa-Wero (1994) Graffiti Ltd (1991-1992) Oficyna Wydawnicza Comfort (1991) Wydawnictwo Literackie (1986-1989) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1988) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1987) Wydawnictwo Łódzkie (1957) Storybox.pl Matuszewski Bolesław Wydawnictwo B. Matuszewski
Serie wydawnicze:Z "Pism" Marii Rodziewiczówny Perły Literatury Klasyka Literatury Kobiecej Klub Czytanej Książki Najpiękniejsze Romanse Pisma Najsłynniejsze Powieści dla Kobiet Antykwariat Polskiego Romansu Biblioteka Autorów Polskich Dzieła zebrane Powieść Polska Klasyka Literatury Polskiej Klasyka Literatury Polskiej (Wydawnictwo SBM) Kolekcja Hachette Literatura i Ekran Literatura i Ekran ("Mestwin") Rodziewiczówna sto lat filmu (1895-1995)
ISBN:9788376998879 9788726235586 83-03-03331-X 83-08-01440-2 83-205-3802-5 83-7001-818-1 83-7255-307-6 83-7469-219-7 83-85377-05-0 83-88626-23-X 83-89136-23-6 83-89913-34-8 83-901559-0-7 978-83-247-1654-8 978-83-285-7548-6 978-83-288-1789-0 978-83-66561-33-5 978-83-7129-963-6 978-83-7448-408-4 978-83-7699-008-8 978-83-7769-396-4 978-83-7769-397-1 978-83-7779-265-0 978-83-7779-266-7 978-83-790328-9-1 978-83-7943-416-9 978-83-7991-216-2 978-83-8074-437-0 978-83-8074-491-2 978-83-813-9624-0 978-83-8233-378-7 978-83-8233-379-4 978-83-8343-132-1 978-83-8343-212-0 978-83-8348-109-8 978-83-89136-62-6 878-83-7448-408-4 978-83-245-1654-8
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna MP3 muzyka nagrania nagrania muzyczne nuty powieści proza reprodukcje rodzina zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 220 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo