Pamiętnik z powstania warszawskiego

Autor:
Miron Białoszewski (1922-1983)
Wydawcy:
Państwowy Instytut Wydawniczy (1970-2009)
Wydawnictwo Spółdzielcze (1993)
Alfa (1987)
Autotagi:
autobiografie
druk
książki
Więcej informacji...

Książka uderza swoją odrębnością na tle bogatej literatury wspomnieniowej, to zapis doświadczeń człowieka niezaangażowanego w zmagania wojenne, przeżywającego dni powstania wśród ludności cywilnej; relacja z powszedniej egzystencji piwnicznej, ze świata schronów, podwórek, ukrytych przejść i kanałów, z codziennej krzątaniny wokół zaspokajania podstawowych potrzeb życiowych w atmosferze ciągłego zagrożenia i lęku. Narracja utworu ukształtowana jest na wzór opowiadania ustnego, z jego naturalną dygresyjnością, swobodnym biegiem skojarzeń, uzupełnianiem i poprawianiem opowieści oraz potocznością wypowiedzi.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Miron Białoszewski (1922-1983)
Wstęp:Janusz Wilhelmi (1927-1978)
Ilustracje:Mieczysław Wasilewski
Wydawcy:Państwowy Instytut Wydawniczy (1970-2009) Wydawnictwo Spółdzielcze (1993) Alfa (1987)
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Lektura Szkolna - Państwowy Instytut Wydawniczy Utwory zebrane Kolekcja Polskiej Literatury Współczesnej Kolekcja Prozy Polskiej XX wieku Lektura Szkolna - Alfa Lektura Szkolna - Wydawnictwo Spółdzielcze Lektury Lektury - Państwowy Instytut Wydawniczy Utwory zebrane - Miron Białoszewski
ISBN:83-06-00006-4 83-06-01515-0 83-06-02062-6 83-06-02386-2 83-06-02612-8 83-209-0847-7 83-7001-141-1 978-83-06-03093-8 978-83-06-03127-0 83-06-015115-0
Autotagi:autobiografie biografie druk elementy biograficzne książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura stosowana podręczniki podręczniki programowane reprodukcje
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 32 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo