O krasnoludkach i o sierotce Marysi

Autor:
Maria Konopnicka (1842-1910) ...
Wyd. w latach:
1920 - 2018
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
1.3 (3 głosy)

Krasnoludki spędzały zimę w Kryształowej Grocie pod ziemią. Wszystkie czekały na przyjście wiosny, gdyż kończyły się zapasy żywności i było im bardzo zimno. Król Błystek nawet przymarzł do tronu. Żaden jednak z krasnoludków nie chciał wyjrzeć na ziemię, by zobaczyć, czy przyszła wiosna. Wreszcie zdecydowano, że Koszałek ľ Opałek, królewski kronikarz i uczony, pójdzie na ziemię w poszukiwaniu wiosny. Zabrawszy ze sobą księgę, pióro i atrament, Koszałek ľ Opałek wyruszył w świat. Nie zauważył wyraźnych już zwiastunów wiosny, zajęty swoimi obliczeniami. Kiedy doszedł do wsi, zobaczył tam dziwne poruszenie ľ to chłopi planowali wyprawę na lisa- rozbójnika. Kronikarz myślał, że wieś najechali Tatarzy i tak zanotował w swojej kronice. Podczas dalszej wędrówki Koszałek ľ Opałek przyłączył się do dzieci piekących ziemniaki w ognisku. Opowiedział im dzieje krasnoludków. Dawniej krasnoludki były zwane skrzatami lub bożętami. Mieszkały z ludźmi, pomagały im, a ludzie w zamian żywili je. Wiele się jednak zmieniło, kiedy w Polsce zaczęli rządzić Piastowie. Bożęta chudły i czerniały, gdyż nie miały już swojej mocy ľ musiały ustąpić przed skrzydlatymi duchami (aniołami, po chrzcie Polski). Nazwano je więc ubożętami. Wkrótce wyniosły się z chat do lasów, na pola. Ludzie przestali je widywać. Pożegnawszy się z dziećmi, Kosząłek poszedł dalej. Przez przypadek wpadł do nory lisa Sadełko, który okłamał go, że także jest uczonym i kronikarzem. Obiecał też krasnoludkowi mnóstwo piór do kałamarza, jeśli ten mu pomoże. Łatwowierny koszałek zgodził się i opowiedział lisowi o gąskach, które pasła Marysia, sierota. A co działo się w Kryształowej Grocie? Wiadomości o wiośnie nie przybywały, a tymczasem zabrakło już żywności dla krasnoludków. Wszystkie narzekały, a najbardziej łakomczuch ľ Podziomek. Nie chciał już dłużej czekać bezczynnie, więc ľ pożegnawszy się z królem i towarzyszami ľ poszedł na ziemię. Przy okazji obiecał przynieść wieści o wiośnie. Po dłuższej wędrówce, zmęczony, odpoczywał na łące, gdy zobaczył bociany. Jeden z nich zaniósł go na dach domu, który Podziomek dobrze zapamiętał. Otóż pewna kobieta miała ślicznego synka, jednak nie dbała o niego, tylko wciąż chodziła do sąsiadek. Krasnoludki zamieniły raz Jaśka na Podziomka. Gospodyni dziwiła się, co się stało z jej synkiem, ale wciąż często wychodziła z domu. W tym czasie ciągle głodny Podziomek wyjadał wszystko z garnków. W końcu gospodyni się rozgniewała i zbiła podrzutka. Podziomek bardzo głośno krzyczał, więc krasnoludki szybko oddały babie Jaśka. Do tego właśnie domu trafił znowu Podziomek., bez namysłu zatem uciekł do lasu.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • Ta lektura to trudny orzech do zgryzienia.😕😧😟😖😔
  • Czytana jako lektura w klasie 4. Wówczas bardzo zniechęciła mnie do czytania w ogóle.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:streszczenie cytaty, które warto znać bajka muzyczna O krasnoludkach i sierotce Marysi-z opracowaniem Ilustracje do baśni Marii Konopnickiej "O krasnoludkach i sierotce Marysi" O siedmiu krasnoludkach i sierotce Marysi
Autorzy:Maria Konopnicka (1842-1910) Jan Marcin Szancer (1902-1973) Janusz Grabiański (1929-1976) Stanisław Ożóg Anna Kremiec Janina Porazińska (1888-1971) Aleksandra Dybczak Jolanta Adamus-Ludwikowska Miłosz Studziński Piotr Hańczak Janina Gillowa (1898-1969) Joanna Lissner Maria Konopnicki
Ilustracje:Jan Marcin Szancer (1902-1973) Janusz Grabiański (1929-1976) Stanisław Ożóg Aleksandra Dybczak Jarosław Żukowski Jolanta Adamus-Ludwikowska Miłosz Studziński Ewa Hańczak Piotr Hańczak Paweł Kołodziejski Mirosław Tokarczyk Katarzyna Kołodziej Zbigniew Dobosz Dorota Szal Marek Szal Gennadij Spirin Ela Wysocka Bogdan Chudzyński Janusz Grabiński Aleksandra Michalska-Szwagierczak Lucjan Ławnicki Molly Bukowska Andrzej Dybczak Stanisław Dzięcioł Dorota Fic Ewa Piotr Hańczak Alicja Kocurek Józef Ryszkiewicz (1856-1925) Janusz Stanny (1932-2014) Marcin Szancer Jan Marcin Szncer Ludomir Illinicz (1858-1904) Jolanta Ludwikowska Jacek Ławicki
Opracowanie:Anna Kremiec Miłosz Studziński
Przedmowa:Janina Porazińska (1888-1971) Joanna Papuzińska Joanna Porazińska
Adaptacja:Jolanta Sztuczyńska Janina Gillowa (1898-1969) Wiesław Opałek (1920-1980)
Kompozytor:Ryszard Sielicki (1916-2005)
Lektorzy:Edmund Fiedler (1907-1999) Jan Matyjaszkiewicz (1929-2015) Wojciech Siemion (1928-2010) Mieczysław Czechowicz (1930-1991) Wiesław Michnikowski (1922-2017) Joanna Russek-Górzyńska Teresa Lipowska Tadeusz Bartosik (1925-1985) Andrzej Stockinger (1928-1993) Maria Janecka (1928-2012) Anna Rojek Zespół Instrumentalny pod dyrekcją Ryszarda Sielickiego Artyści Scen Warszawskich Mikołaj Müller Leszek Piskorz Zespół wokalny i orkiestra pod dyr. Ryszarda Sielickiego Edmund Filler Jolanta Russek Elżbieta Gaertner Danuta Mancewicz (1922-2008) Jerzy Dukay Jerzy Radwan Karol Stępkowski
Narracja:Edmund Fiedler (1907-1999)
Reżyseria:Wiesław Opałek (1920-1980)
oraz:Jan Matyjaszkiewicz (1929-2015) Wojciech Siemion (1928-2010) Mieczysław Czechowicz (1930-1991) Wiesław Michnikowski (1922-2017) Joanna Russek-Górzyńska Teresa Lipowska Tadeusz Bartosik (1925-1985) Andrzej Stockinger (1928-1993) Maria Janecka (1928-2012) Anna Rojek
Wydawcy:KtoCzyta.pl (2015-2018) Legimi (2007-2018) Ventigo Media (2016) NASBI (2014-2016) ebookpoint BIBLIO (2014-2016) Wydawnictwo GREG (1999-2016) Krajowa Agencja Wydawnicza-B (1983-2016) IBUK Libra (2002-2015) MASTERLAB (2014) Armoryka (2014) Wydawnictwo Siedmioróg (1966-2013) Krasnobrodzki Dom Kultury (2012) Literatura Net Pl (2012) Brak Wydawcy (2010) Imprint sp. z o. o (2010) Oficyna Wydawnicza G P (1992-2010) Lissner Studio (2008) Ibis (2008) Wydawnictwo Zielona Sowa (1996-2008) SMPB (2007) MTJ (2006) Wydawnictwo Klasyka (1966-2006) Grupa Wydawnicza Polskapresse (2005) GM Records Marek Grela (2004) Promocja (2001) Dom Wydawniczy i Handlowy Elipsa (1995-2000) Wydawnictwo Beskidzka Oficyna Wydwanicza (1993-2000) Państwowe Wydawnictwo Literatury Dziecięcej Nasza Księgarnia (1954-2000) PWW (1998) Wyd. Dolnośląskie (1998) Oficyna Wydawnicza GMP (1977-1997) Wydawnictwo Podsiedlik-Raniowski i Spółka (1996) Agencja Wydawniczo-Handlowa Liberal (1996) Kraj. Ag. Wydaw (1992) Ogólnopolski Ośrodek Sztuki dla Dzieci i Młodzieży (1990) Somix (1990) Muza Polskie Nagrania (1973-1984) Tadeusz Zapiór i Ska Krakow (1980) Wspólna Sprawa Wydawnictwa Oświatowe (1960-1963) T. Gieszczykiewicz (1945) Składnica Księgarska (1943) M. Arct (1920) Gamma Omedia Oficyna Wydawnicza G P Henryk Gościański Karol Prętnicki Ostroróg Gereon Wydawnictwo AA Edytor Oficyna Wydawnicza Wielkopolski Express Media
Serie wydawnicze:Lektura Szkolna Lektura z Opracowaniem Lektury Ucznia Lektura Kolorowy Świat Lektur Lektura - Siedmioróg wydanie z opracowaniem klasa 4 Najpiękniejsze Bajki Czytaj z Sową! Najpiękniejsze Bajki Dzieciństwa Bajki Grajki Lektury Ucznia/ KAW Najpiękniejsze Bajki - Polskapresse Najpiękniejsze Bajki Świata kolekcja "Dziennika Bałtyckiego" Obowiązkowe Lektury Szkolne Ilustracja Szkolna. Cykl: "Literatura Polska w Ilustracji" Lektura - Greg kolekcja "Głosu Wielkopolskiego" Kanon Lektur Klasyka Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej Książki Szczęśliwego Dzieciństwa Lektury Szkolne - KAW-B Najpiękniejsze Książki Dzieciństwa Polska Literatura dla Dzieci Zielona Biblioteka Złota Kolekcja kolekcja "Gazety Krakowskiej" Czytaj z Sową! (Zielona Sowa) Ilustracja Szkolna Koloruję i czytam bajkę Lektury Szkolne - "Promocja" Lektury Ucznia - Krajowa Agencja Wydawnicza Najpiękniejsze Książki Dzieciństwa - Polskapresse Najpiękniejsze Książki Dzieciństwa - Zielona Sowa kolekcja "Dziennika Zachodniego" kolekcja "Expressu Bydgoskiego" i "Nowości" kolekcja "Gazety Olsztyńskiej" i "Dziennika Elbląskiego" szkoła podstawowa
ISBN:83-03-01821-3 83-03-02341-1 83-03-02342-X 83-03-03402-2 83-10-07517-0 83-10-07524-3 83-10-08256-8 83-10-10321-2 83-10-10673-4 83-60213-05-4 83-7023-390-2 83-7032-060-0 83-7032-191-7 83-7032-217-4 83-7032-230-1 83-7083-686-0 83-7162-328-3 83-7162-475-1 83-7162-839-0 83-7220-272-9 83-7220-455-1 83-7254-084-5 83-7254-635-5 83-7254-781-5 83-7272-035-5 83-7272-068-1 83-7272-122-X 83-7327-309-3 83-7389-260-5 83-7435-001-6 83-85152-82-2 83-85311-80-7 83-85721-26-6 83-85959-76-9 83-86281-14-6 83-86510-06-4 83-86740-22-1 83-86896-15-9 83-86896-32-9 83-87121-05-3 83-87139-70-X 83-87368-96-2 83-87571-27-X 83-87961-25-6 83-88944-06-1 83-89956-39-X 83-921935-2-0 83-922921-0-3 978-83-270-0640-0 978-83-61083-06-1 978-83-61237-02-0 978-83-62202-04-1 978-83-63122-05-8 978-83-63862-63-3 978-83-7272-256-0 978-83-7327-169-2 978-83-7327-263-7 978-83-7389-388-7 978-83-7389-570-6 978-83-7435-401-1 978-83-7623-027-6 978-83-7791-034-4 978-83-7864-133-9 978-83-7895-231-2 978-83-7903-073-6 978-83-7950-221-9 978-8-3799-1036-6 978-83-926954-3-1 978-83-943138-0-7 83-85311-80-7 803-01821-3 83-03-0241-1 83-8736-96-2 83-03-03402-3 83-10-07254-3 83-10-08256-3 83-10-67517-0 83-7220-270-9 83-7251-084-5 83-7327-169-2 83-7345-001-6 83-85311-08-7 83-8536-08-03 83-85036-08-03 978-8-7327-263-7 978-83-7327-169-4
Autotagi:audiobooki autobiografie bajka baśń beletrystyka biografie CD dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika fantastyka historia ikonografia książki liryka literatura literatura piękna literatura stosowana nagrania opowiadania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne reprodukcje szkoły podstawowe wiersze zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 490 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo