Mitologia Japonii

Autor:
Jolanta Tubielewicz (1931-2003)
Wydawcy:
Wydaw. Art. i Film (1986)
Wydaw-a Artystyczne i Filmowe (1972-1986)
Zakład Narodowy im. Ossolińskich - Wydawnictwo (1984)
Wydane w seriach:
Mitologie Świata
ISBN:
83-04-01486-6, 83-221-0109-0
Autotagi:
druk
książki
4.5 (2 głosy)

Autorkę Jolantę Tubielewicz być może czytelnik będzie kojarzył z niezwykle przystępnej i ciekawej Historii Japonii. Tym razem odkryjemy dzięki niej świat mitów i wierzeń. Podobnie jak w innych mitologiach również i japońska nie jest jednorodna i podlegała przemianom. Związane one były z kolejnymi fazami religii. Pierwsza wiąże się z kultami shinto, kolejne z napływem buddyzmu, konfucjanizmu oraz taoizmu. Czytelnik pozna Wysoką Równinę Niebios, będzie świadkiem zejścia bogów na ziemię, założenia cesarstwa oraz mitów o cesarzach. Pozna siedmiu bogów szczęścia oraz mieszkańców gór, wody i piekieł. Czyli bogactwo bóstw i wyobrażeń o świecie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Patrząc z perspektywy czasu i mojej obecnej wiedzy, jest to bardzo rzetelne, prosto napisane wprowadzenie zarówno do mitologii Japońskiej, jak i do tego co określilibyśmy raczej jako folklor i współczesne wierzenia tego kraju. Autorka umieściła również informacje o przekonaniach, które były żywe w momencie powstawania tej książki około 1970 roku, co jest może nietypowym, ale bardzo wartościowym elementem w książce o mitologii. • Jedyną w zasadzie wadą tej książki jest to, że te ,,współczesne'' wierzenia pochodzą sprzed pół wieku, więc zapewne wiele się od tego czasu zmieniło. Wciąż jednak warto się dowiedzieć, że bodaj w 1967 roku w Japonii ukazała się pozycja dowodząca, że Mojżesz był w Kraju Kwitnącej Wiśni i stamtąd przywiózł 10 przykazań.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo