Mrok jest miejscem

Tytuł oryginalny:
Oscuridades un lugar
Autor:
Ariadna Castellarnau Arfelis
Tłumacz:
Justyna Sterna
Wydawcy:
Bo. wiem (2024)
Uniwersytet Jagielloński - Wydawnictwo
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Wydane w seriach:
Seria z Żurawiem
Seria z Żurawiem (Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego)
ISBN:
978-83-233-5451-2, 978-83-233-7625-5
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
5.0 (2 głosy)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Czas zwalnia, jakby niewidzialna, cięzka od depresji ręka przetrzymywała wskazówki zegara bawiąc się czasem, który i tak każdemu się wymyka. Zmienia się atmosfera, zapachy i odczucia. Nagle, przytłoczona codziennym ciężarem, który ujawnia się wieczorem, czujesz, że coś się z tobą dzieje. Nie boisz się, choć spowija cię mrok i gęstość ciemności. Coś cię dziwnie wycisza, ale i pobudza jakoś. Smutek wypycha skryte uczucia, mrok wnika w duszę. Słyszysz pukanie do drzwi... • Wdech dla złapania jasności umysłu, wydech. • Wdech, wszystko trafia na swoje miejsce, wydech. • Wpuszczasz w siebie, w czytelnicze zmysły słowa i czekasz aż rozrosną się w całym twoim wnętrzu. Czekasz, aż ich mrok osiądzie w twoim wnętrzu i zawładnie tobą, bo wiesz, że to nieuchronne. Stajesz się kimś, kto szuka życia, wybawienia, czasem nawet śmierci, bo ta więcej obiecuje, niż życie. Stajesz się kimś, kto żyje na granicy światów. Stajesz się eterycznym wręcz kimś nieznanym sobie samemu. Twoje nieodgadnione zmysły wyłapują milczące strony ludzkiej natury, dlatego dla prostych umysłów jesteś niezrozumiały. Łączysz dobro ze złem, to, co widzialne z niewidzialnym i mieszasz to w sobie nie rozumiejąc do końca sensu i znaczenia. Szukasz córki, którą zabrała woda. Odnajdujesz kogoś bliskiego, kto bierze cię za rękę. Dostajesz małe dziecko, podobne do lalki, które karmisz i pieścisz, a które nie wydaje dźwięków. Przyjeżdżasz do rodzinnego miasteczka, z którego przed laty uciekłaś. Stajesz się kimś za stron tego MROKU książkowego. Kimś... Gdzieś... Duszność nie pozwala oddychać. Gorycz rozsadza gardło. • Czytasz MROK JEST MIEJSCEM i zadajesz sobie pytania, które nie chcą znaleźć właściwych odpowiedzi - co to jest życie? Bo przecież coś to jest? Czy mrok jest lepszy od szarości i strachu? Czy dusza może pragnąć innego dotyku? Człowiek, nawet ten mały, tak wiele czuje i przeżywa i tak wiele cierpi... • Ta ksiązka manewruje uczuciami. Bawi się emocjami i igra z czytelniczymi zmysłami. Dźga serce i duszę. Czytasz te słowa, brakuje ci oddechu, pot występuje na skórę. Mrok otula twoje czytelnicze ramiona, ale ten MROK nie do końca daje ukojenie, jakiego oczekujesz. Ta powieść wyciąga twoje flaki i bebeszy cię całego. Wracasz do tych opowiadań i niedowierzasz. w nic nie wierzysz. • Tą książkę czytasz, ale potem, po skończeniu, nie umiesz sklecić o niej kilku słów recenzji. Sprawia, że brak ci słów, a każde jakie się nasuwa, jest niewłaściwe. Potrzebowałam miesiąca!!! by napisać coś, co mi tkwi gdzieś w mózgu. To majstersztyk pióra... • agaKUSIczyta
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo