Śmierć urzędnika:

Człowiek w futerale

Tytuł oryginalny:
Smert' činovnika
Inne tytuły:
Kameleon
Autorzy:
Anton Pavlovič Čehov (1860-1904)
Anton Czechow (1860-1904) ...
Opracowanie:
Anna Popławska
Maria Zagnińska
Tłumacz:
Agnieszka Marciniuk ...
Ilustracje:
Jolanta Ludwikowska ...
Wydawcy:
Wydawnictwo Greg (2008-2021)
Wydawnictwo Zielona Sowa (2002)
Wydane w seriach:
Lektura - Greg
wydanie z opracowaniem
Lektura
z opracowaniem
ISBN:
978-83-7517-121-1, 978-83-7515-121-1
978-83-7516-121-1
Autotagi:
druk
historia
książki
literatura stosowana
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Więcej informacji...
5.0

Kameleon to bardzo znana nowela Antonina Czechowa opowiadająca o tym jak na targowisku miejskim, pies ugryzł pewnego człowieka nazwiskiem Chriukin. Oczywiście zdarzenie to wywołało wielkie zainteresowanie ludzi, którzy zaczęli się zbierać na miejscu zdarzenia. Poszkodowany zaskarżył psa rewirowemu Oczumiełowowi, który z racji urzędu został sędzią w tej sprawie i musiał ją rozstrzygnąć, gdyż zniecierpliwiony tłum czekał szybkiego werdyktu. Nakazał więc urzędnik psa oddać do hycla, jednak gdy padło zdanie, że pies ten może być własnością generała rewirowy zaczął zmieniać swoje zdanie i przyszła mu do głowy myśl, że może pies jest niewinny a Chriukin kłamie. I tak wahał się Oczumiełow w zależności od przekonania czy pies jest generalski czy nie. Los psa zdawał się być przesądzony kiedy głos zabrał kucharz generała, który oświadczył, że generał takich psów nie trzyma, ale gdy powiedział następnie, że jest to pies brata generała, który przybył do niego w odwiedziny, rewirowy otulił psa własnym płaszczem, pogratulował udanego pogryzienia i zaniósł do właściciela. Chirukin pozostał na placu wystawiony na pośmiewisko gapiów a jakby tego było mało otrzymał jeszcze ostrą reprymendę.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Klasyka prozy rosyjskiej i światowej. Opowiadania, które należy znać. Świetne opracowanie Wydawnictwa Greg, które pomaga uczniom w szkolnym zmaganiu z lekturami. • Anton Czechow, świetny realista w opisie, mnoży tu wydarzenia, spiętrza je, kieruje się w stronę groteski, jednocześnie świetnie oddając istotę, esencję opisywanego świata. Proza, jak każde genialne dzieło jest ponadczasowa, pasuje do każdej epoki. • Groza carskiej Rosji, gdzie ciąg strasznych wydarzeń wywołany jest przez jedno kichnięcie notabla ("Śmierć urzędnika"), niep­rawd­opod­obny­ oportunizm i brak kręgosłupa moralnego bohaterów ("Kameleon") to przecież sprawy powtarzalne zawsze i wszędzie. Czechow, rosyjski lekarz, który później został pisarzem świetnie obserwuje życie i wiele zdarzeń podpatruje z bardzo bliskiej perspektywy.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Kameleon Čelovek v futlâre Człowiek w futerale
Autorzy:Anton Pavlovič Čehov (1860-1904) Anton Czechow (1860-1904) Anna Popławska Maria Zagnińska
Opracowanie:Anna Popławska Maria Zagnińska
Tłumaczenie:Agnieszka Marciniuk Anton Pavlovič Čehov (1860-1904) Anna Popławska Maria Zagnińska Jolanta Ludwikowska Jacek Partyka
Ilustracje:Jolanta Ludwikowska Anna Popławska Jolanta Adamus-Ludwikowska
Redakcja:Agnieszka Marciniuk
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2008-2021) Wydawnictwo Zielona Sowa (2002)
Serie wydawnicze:Lektura - Greg wydanie z opracowaniem Lektura z opracowaniem
ISBN:978-83-7517-121-1 978-83-7515-121-1 978-83-7516-121-1
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk elementy biograficzne epika gimnazjum historia ikonografia książki liryka literatura literatura piękna literatura stosowana opowiadania podręczniki proza publikacje dydaktyczne reprodukcje szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 71 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo