Obrazy i symbole:

szkice o symbolice magiczno-religijnej

Tytuł oryginalny:
Images et symboles
essai sur le symbolisme magico-religieux,
Inne tytuły:
szkice o symbolizmie magiczno-religijnym
Autor:
Mircea Eliade (1907-1986)
Tłumaczenie:
Paweł Rodak
Magda Rodak
Magdalena Rodak
Wydawcy:
Wydawnictwo Aletheia Anna Kunicka-Goldfinger (2009-2022)
KR (1998)
ISBN:
83-86989-27-0, 978-83-61182-28-3
978-83-62858-32-3, 978-83-67020-20-6
Autotagi:
druk
książki
religia
Więcej informacji...
5.0

Od końca lat czterdziestych XX wieku ukazywały się we Francji publikacje z historii religii, które z czasem stały się światowym kanonem w tej dziedzinie. Ich autor, Mircea Eliade (1907-1986), jest dziś klasykiem religioznawstwa. "Obrazy i symbole" należą do jego wczesnych dzieł (1952). Eliade skupia uwagę na problematyce symbolu, w owym czasie bardzo aktualnej i inspirowanej zarówno przez dyscypliny humanistyczne (psychoanaliza, filozofia, np. Cassirer, teologia, np. Tillich), jak i przez literaturę (surrealizm, symbolizm). Autor zakłada, że wszelkie fakty religijne mają symboliczny charakter, tzn. opierają się na pewnej symbolice. W fascynujących rozważaniach porównawczych zestawia symboliki różnych religii świata, w tym także religii chrześcijańskiej, odnajdując zaskakujące związki np. symboliki krzyża z innymi tradycjami religijnymi. Analizuje magiczną i religijną symbolikę "środka świata", "drzewa kosmicznego", wody, a nawet mięczaków. Ponieważ w sferze religijnej "wszystko jest symbolem", wydobycie funkcji takiej symboliki okazuje się istotnym zadaniem historyka religii.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:szkice o symbolizmie magiczno-religijnym essai sur le symbolisme magico-religieux, szkice o symbolice magiczno-religijnej
Autor:Mircea Eliade (1907-1986)
Tłumaczenie:Paweł Rodak Magda Rodak Magdalena Rodak
Opracowanie graficzne:Grzegorz Laszuk
Wydawcy:Wydawnictwo Aletheia Anna Kunicka-Goldfinger (2009-2022) KR (1998)
ISBN:83-86989-27-0 978-83-61182-28-3 978-83-62858-32-3 978-83-67020-20-6
Autotagi:druk książki literatura literatura stosowana publikacje naukowe publikacje popularnonaukowe religia
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 9 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo