Rozwód

Tytuł oryginalny:
Skilsmässan
Autor:
Moa Herngren
Tłumacz:
Wojciech Łygaś
Wydawcy:
Legimi (2025)
Wydawnictwo Albatros (2024-2025)
Wydane w seriach:
Sceny z życia rodzinnego
ISBN:
978-83-8361-094-8, 978-83-8361-216-4
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
powieści
proza
rodzina
4.3 (8 głosów)

W Skandynawii ludzie nie tylko mordują się nawzajem, ale też kochają, zakładają rodziny, przestają kochać i biorą rozwody. Moa Herngren woli pisać o tych drugich – i robi to tak, że jej książki od lat trafiają na listy bestsellerów. Pisząc ciepło i z empatią, stawia dyskretne pytania o to, dlaczego związki się rozpadają, czy osoba, która odchodzi od partnera, zawsze jest winna, i co kryje się pod powierzchnią rutynowej codzienności. Pozornie solidne małżeństwo z długoletnim stażem nagle rozpada się podczas gorącego sztokholmskiego lata. Po pozornie przyziemnej kłótni o błahą sprawę Niklas wychodzi z przyjacielem, by odreagować. Gdy po kilku godzinach wciąż nie ma go w domu, irytacja jego żony Bei ustępuje miejsca lękowi, że doszło do czegoś strasznego. Prawdziwy szok kobieta przeżywa jednak w chwili, gdy dowiaduje się, że wprawdzie nic się nie stało, nie doszło do żadnego wypadku… ale jej małżeństwa już nie ma. Jej miły pogodny mąż pediatra chce rozwodu, a zrozpaczona i zdezorientowana Bea zastanawia się, czy to naprawdę powinno być dla niej niespodzianką. Opowiedziany z dwóch perspektyw „Rozwód” to trzymający w napięciu, miejscami zabawny dramat domowy, który pokazuje złożoność związków w dzisiejszych czasach. Książkę nominowano do prestiżowych szwedzkich nagród the Storytel Awards (za najlepszy audiobook) oraz Book of the Year Award (za najlepszą powieść). Autorka jest dziennikarką, byłą redaktor naczelną magazynu „Elle” i współtwórczynią przebojowego szwedzkiego serialu „Rodzina plus”, który można oglądać na Netfixie.

Warstwa po warstwie Herngren odkrywa najskrytsze sekrety życia małżeńskiego. Miałam gęsią skórkę, czytając tę powieść. Proza autorki jest zarówno humorystyczna, jak i poruszająca, a do tego zawsze mądra i szczera. Nie można się jej oprzeć! Catrin Sagen, ceniona norweska psycholożka

Poruszający dramat rozpadu związku, w którym trudno określić, kto jest ofiarą, a kto sprawcą. „Allas”, Szwecja

Prawdziwa i przekonująca powieść o rozwodach i nietypowych konstelacjach rodzinnych. „Vimmerby Tidning”, Szwecja

Kipiący od emocji doskonały dramat rozwodowy. Moa Herngren, ze swoim wyjątkowym (żeby nie powiedzieć perfekcyjnym) wyczuciem konfliktów w relacjach międzyludzkich, pokazuje, że dwoje ludzi, którzy przeżyli ze sobą kawał życia, może mieć zupełnie inne wyobrażenia o tym, jakie życie wiedli. Porywające i trochę straszne! „Femina”, Szwecja

Z mieszaniną fascynacji i grozy śledzimy losy rodziny w momencie, gdy rozpada się zbudowana przez nią stabilna egzystencja i poczucie bezpieczeństwa. Bardzo dobrze napisany i wciągający dramat, w którym nikt nie jest bez winy. „Expressen Söndag”, Szwecja

Herngren jest mistrzynią w pisaniu o związkach i emocjach, które zwykle się przemilcza. Autorka genialnie pokazuje, jak różny może być ogląd sytuacji w zależności od punktu widzenia i jak drobne codzienne sprawy mogą stać się przeszkodami nie do pokonania. „Smålandsposten”, Szwecja

Moa Herngren znalazła idealny ton w portretowaniu napiętych relacji rodzinnych. „Sydsvenska Dagbladet”, Szwecja

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Dość ciekawa, bez akcji. Małżeństwo opisane z dwóch stron, wersja jej i wersja jego.Zasugerowałam się pięcioma gwiazdkami ale to chyba na wyrost.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo