Zatokowa dewiacja

Autor:
Marian A. Nocoń
Wydawca:
UMiE Usługi Menadżerskie i Ekonomiczne Marian Nocoń (2024)
Wydane w seriach:
Seton
Trylogia Seton
ISBN:
978-83-970095-7-8
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Źródło opisu: Powiatowa i Miejska Bibilioteka Publiczna w Olkuszu - Katalog centralny
4.0

Stary notes, który zrujnował życie Victora Mossa, skrywa zapis bynajmniej nie będący bajeczką dla grzecznych mężczyzn. Co takiego musi w sobie zawierać, że musiało zginąć, aż tylu ludzi? To pytanie nie daje spokoju Victorowi, byłemu komandosowi, który postanawia rozszyfrować zagadkę i znaleźć drogę do nieodgadnionej lokalizacji, a zarazem swoje miejsce na ziemi. Nie jest jedynym, zainteresowanym dotarciem do tajemniczego celu. Na karku siedzą mu niebezpieczni wrogowie i mało przychylni przyjaciele. Ci pierwsi nie cofną się przed niczym, by zdobyć starożytną wiedzę i wykorzystać ją do własnych celów. Moss musi uciekać i zarazem ubiec ich. Licząc na pomoc swej przyjaciółki Ewy Abramowskiej i kilku zaufanych osób, po drodze odkrywa, że notes jest jedynie częścią większej układanki, która prowadzi do sekretnego miejsca, skrywającego coś, co może odmienić losy świata. Wkraczająca do akcji Ewa nieopacznie zmienia losy obojga. Czy Victor zdąży dotrzeć tam pierwszy i ocalić odkrycie przed rękoma złych ludzi? Czy uda mu się odkryć, co mają do powiedzenia nam starożytni i jaką rolę odegra w jego życiu Ewa Abramowska? Przekonaj się, czy przeszłość może mieć wpływ na przyszłość.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Długo czekałem na tę trzecią część trylogii SETON pt. "Zatokowa dewiacja". • I choć Wydawca UMiE za jej Autorem, deklarują że nie trzeba przeczytać dwóch pierwszych tomów (:Artefakt umysłu" i "Niezabliźniona nić"), to ja wróciłem do tych dwóch pierwszych tomów i przeczytałem wszystko od początku. • Może jestem tradycjonalistą w czytaniu, ale lubię objąć zamysł autora. • Ale o tym na końcu. • Thriller sensacyjny "Zatokowa dewiacja": • książka należy do rodzaju epiki, opowiadającym o losach bohaterów w określonym czasie i miejscu. Gatunkiem literackim książki jest thriller sensacyjno-przygodowy utrzymujący napięcie i zainteresowanie czytelnika poprzez zaskakującą fabułę, nieoczekiwane zwroty akcji, zagadki i tajemnice do rozwiązania, a także ukazuje przygody i starożytne tajemnice związane z biblijną Mezopotamią. • tytuł książki jest metaforyczny i odnosi się do głównego motywu utworu, czyli notesu, który zawiera informacje o starożytnych artefaktach związanych z biblijną Mezopotamią. Notes jest nazywany zatokową dewiacją, ponieważ jest przedmiotem, który wprowadza bohaterów w błąd i wpływa na ich decyzje, ale również ponieważ jest źródłem niebezpieczeństwa i śmierci. • świat przedstawiony w książce odzwierciedla współczesną rzeczywistość, w której toczy się akcja. Jednakże świat ten jest również fantastyczny, ponieważ zawiera elementy związane z historią, mitologią i religią starożytnego Bliskiego Wschodu. Autor łączy fakty historyczne z fikcją literacką, tworząc ciekawą i oryginalną wizję przeszłości i teraźniejszości. • podmiotem mówiącym w książce jest narrator trzecioosobowy wszechwiedzący, który opowiada o wszystkich bohaterach, ich myślach, uczuciach i działaniach. Narrator ma charakter obiektywny, ponieważ nie ocenia ani nie komentuje postaci i zdarzeń, lecz jedynie je relacjonuje. Narrator stosuje język potoczny, dostosowany do sytuacji i charakteru bohaterów. • adresatem książki jest czytelnik współczesny, który lubi czytać powieści sensacyjne, pełne przygód, zagadek i tajemnic. Książka wymaga od czytelnika uwagi i skupienia, ponieważ fabuła jest skomplikowana i zawiera wiele wątków i postaci. Książka może również zainteresować czytelnika tematyką historyczną i kulturową, związaną ze starożytnym Bliskim Wschodem. • Książka ma kompozycję zamkniętą, ponieważ kończy się rozwiązaniem wszystkich wątków poprzednich tytułów (Artefaktu umysłu i Niezabliźnionej nici) oraz kończy się przesłaniem. Książka składa się z piętnastu rozdziałów o różnej długości, które są podzielone na mniejsze fragmenty. Akcja książki toczy się głównie w Kuwejcie, gdzie Victor Moss dociera z poznanych wcześniej Branowa Sandomierskiego. Stacjonuje tam polska ekspedycja wojskowa poszukująca tajemniczego i jak się wydaje cennego miejsca. Fabuła książki ma charakter chronologiczny, ale zawiera również wsteczne analepsy, czyli retrospekcje do przeszłości bohaterów lub wydarzeń historycznych. • Przyzwyczajony przez autora w poprzednich częściach do często zmieniających się wątków, dynamicznej akcji, przeplatanych intrygami i tajemnicami, w "Zatokowej dewiacji" pisarz zadbał, abym nie żałował poświęconego czasu na lekturę. Moss jeszcze mi bliższy, przechodzi powolną zmianę swej postawy. Wiele wątków zostaje wyjaśnionych, choć nie wszystkie. • Zakończenie jest, jak to napisał jeden z redaktorów w Internecie, majstersztykiem i chociażby dla niego warto przeczytać tę książkę i całą trylogię SETON. • W całej trylogii, zauważyłem, że główny bohater Victor Moss jest postacią dynamiczną, która przechodzi ewolucję wewnętrzną w trakcie powieści. Na początku jest on typowym żołnierzem, który żyje według kodeksu honorowego i lojalności wobec swoich towarzyszy broni. Jest on odważny, zdyscyplinowany i skuteczny w swojej pracy. Nie interesuje się sprawami metafizycznymi ani historycznymi, a jedynie realizacją swoich zadań. Jednakże spotkanie z notesem zmienia jego życie i sposób myślenia. Moss zaczyna zadawać sobie pytania o sens istnienia, rolę losu i przeznaczenia, wpływ przeszłości na teraźniejszość i przyszłość. Zaczyna też odczuwać uczucia do Ewy, która staje się dla niego ważniejsza niż kariera wojskowa. Moss staje się bardziej otwarty na świat i ludzi, a także bardziej świadomy swojej tożsamości i celu. • Dawno nie czytałem książki, która wychodziłaby poza ograny schemat.
    +2 trafna
Dyskusje
  • Komentarze
    Czy ktoś z Was zdążył przeczytać już książkę "Zatokowa dewiacja", która w marcu miała swoją premierę?
    Odpowiedzi: 0, ost. zmiana: 15.04.2024 09:40
    bookinista   
    [awatar]
    bookinista
Przejdź do forum
bookinista
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo