Stary człowiek i morze

Tytuł oryginalny:
Old man and the sea
Autor:
Ernest Hemingway (1899-1961) ...
Tłumacz:
Bronisław Zieliński (1914-1985) ...
Wyd. w latach:
1950 - 2022
Autotagi:
druk
literatura
Więcej informacji...
3.6 (14 głosów)

Opowiadanie pt.: Stary człowiek i morze powstało w 1951 roku w oparciu o opowieść starego Kubańczyka i własne doświadczenia pisarza ľ sam przebywał na Kubie i uczył się łowić marliny. Zostało ono przyjęte z rozgłosem i entuzjazmem. Akcja utworu rozgrywa się u wybrzeży Kuby w ciągu czterech dni września ľ miesiąca huraganów, äw którym przychodzą wielkie rybyö. Opowiadanie to ma bardzo prostą fabułę. äJest nią historia starego rybaka mieszkającego na wschodnim wybrzeżu Kuby i łowiącego ryby w Golfsztromie. Stary rybak nie złowił od dawna żadnej ryby, mija właśnie osiemdziesiąty czwarty dzień jego niepowodzeń, gdy wypływa ponownie na połów. Tym razem postanawia jednak wypłynąć daleko poza zwyczajowo przyjętą przez miejscowych linię przybrzeżnych wód, postanawia popróbować szczęścia w niebezpiecznym oddaleniu od ludzi i od ich spraw. Tam poszukuje swego celu ľ wielkiej ryby.ö
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Opowieść o zmaganiach starego, samotnego rybaka Santiago na morzu. • Może znudzić gdy czytamy powierzchownie ale jakże jest wartościowa. O wytrwałym podążaniu wybraną drogą, pomimo trudności. O szacunku, autorytecie i przyjaźni. Powstała w 1951 r. • "Głupio jest nie mieć nadziei."
  • Jest to historia starego rybaka mieszkającego na wschodnim wybrzeżu Kuby i łowiącego ryby w Golfsztormie. Stary rybak nie złowił od dawna żadnej ryby, mija właśnie osiemdziesiąty czwarty dzień jego niepowodzeń, gdy wypływa ponownie na połów. Tym razem postanawia jednak wypłynąć daleko poza zwyczajowo przyjęto przez miejscowych linię przybrzeżnych wód, postanawia popróbować szczęścia w niebezpiecznym oddaleniu od ludzi i od ich spraw. Tam poszukuje swego celu – wielkiej ryby. • Ernst Hemingway to amerykański pisarz i prozaik. Został laureatem Nagrody Pulitzera i Nagrody Nobla za opowiadanie Stary człowiek i morze. Napisał bardzo dużo dzieł, ale tylko to było jego największym debiutem. • Od razu muszę powiedzieć, że według mnie to nie jest lektura dla gimnazjalistów. Szczerze mówiąc książka jest napisana nudno, monotonnie, ma mało dialogów. Wszystko to składa się na ten błędny stereotyp, że lektury są nudne. Książka nie zachwyciła mnie. Najbardziej podobały mi się aforyzmy. • Człowiek nie jest stworzony do klęski. Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać. • Opowiadanie ma jednego bohatera głównego, jednego drugoplanowego oraz wiele osób epizodycznych. • Santiago to rybak, określany mianem pechowca. Przez bardzo długi czas nic nie złowił, ale próbował dalej, aż osiągnie cel. On jest stary, co widać po bruzdach na rękach, lata żeglowania po morzu, odcisnęły piętno na nim, powodując raka skóry. Jest doświadczony i z tego korzysta. Inni mieszkańcy tej wioski leżącej nieopodal Hawany, wyszydzają go. Podczas podróży dużo rozmyśla, przekazując czytelnikowi aforyzmy • Człowiek nie mądrzeje na starość, ale staje się ostrożniejszy. • Manolin to mały chłopak, który jest drugoplanową postacią. Jest jedynym przyjacielem tego starego rybaka. Bardzo dużo czerpie z jego wiedzy oraz doświadczenia, co pomoże uniknąć jemu błędów, które Santiago kiedyś popełnił. • Opowiadanie nie wywarła na mnie zbyt dużo emocji. Musiałem się przemóc, aby ją przeczytać. Na pewno zapamiętam aforyzmy. Książka jest bardzo krótka. Ma około 100 stron (zależy od wydania). • Nikt nie jest nigdy sam na morzu. • Zachęcam dorosłych do przeczytania tej pozycji.
  • Tak, jak przy czytaniu tej ksiązki nie nudziłam się chyba nigdy. Przez całe sto stron, myślałam tylko o tym kiedy ta opowieść się skończy. Jest to moja lektura i gdyby nie ten fakt z pewnością nie sięgnęłabym po to opowiadanie, wynudziłam się za wszystkie czasy!
    0 nieprawdziwa
  • Dowiedziałam się o co w tej książce choci kiedy omawialiśmy ją na jęz. polskim. Podeszłam do niej z luzem myśląc, że nie będzie taka zła ale się zawiodłam. Tata mówił krótka przeczytasz z łatwością. W tych czasacmoże mi jest ją trudno zrozumieć może kiedyś trafiała łatwiej do czytelników. Jak ktoś lubi głęboki sens to polecam :P
    0 nieprawdziwa
1 2
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Olciaczar
Cayenne
Opis
Inne tytuły:"Stary człowiek przy moście" Stary człowiek i morze [audio] Stary człowiek i morze Ernesta Hemingwaya opowiadanie
Autorzy:Ernest Hemingway (1899-1961) Bronisław Zieliński (1914-1985) Zdzisław Szczotkowski (1946-2011) Lech Budrecki (1930-2004) Państwowy Instytut Wydawniczy Krystyna Chołoniewska Bogdan Rudnicki Zdzisław Wykonanie Szczotkowski Agnieszka Traut Jerzy Trela Jerzy Wykonanie Trela
Tłumaczenie:Bronisław Zieliński (1914-1985) Jędrzej Polak Bolesław Zieliński Mira Michałowska (1914-2007) Kaja Gucio Anna Zielińska Tomasz Zieliński
Redakcja:Bronisław Zieliński (1914-1985) Jędrzej Polak
Ilustracje:Bronisław Zieliński (1914-1985) Piotr Kozera Zbigniew Strzałkowski (1933-2017)
Lektorzy:Zdzisław Szczotkowski (1946-2011) Anthony Quinn (1915-2001) Patricia Clarkson Gary Cole Ryszard Nawrocki Joe Santos (1931-2016)
Reżyseria:Jud Taylor (1932-2008)
Przedmowa:Lech Budrecki (1930-2004)
Zdjęcia:Tony Imi
Scenariusz:Roger O. Hirson
Opracowanie:Bogdan Rudnicki Jolanta Barącz
Kompozytor:Bruce Broughton
oraz:Bronisław Zieliński (1914-1985)
Wydawcy:Marginesy (2022) Wyd. Lit. Muza (1992-2017) Bellona (2014) Agora (2014) Mediaprofit Sp. z o. o. ul. Batorego 18 02-591 Warszawa (2007-2010) Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA (1998-2007) Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (1998-2006) De Agostini Polska (2001-2005) Altaya Polska (2001-2005) Wydawnictwo Literackie Muza (2000-2005) Wydawnictwo Literackie MUZA S. A (2003) Axel Springer Polska (2002) Warszawskie Wydaw. Literackie Muza S. A (2002) Wydawnictwo Literackie (1998-2002) DeAgostini Altaya (2001) Vizja Press It (2000) Wydawnictwo Literackie Muza SA (2000) Zakład Nagrań i Wydawnictw Związku Niewidomych (1998) Wydawnictwo Kama Jolanta Urban (1987-1998) Werset (1995) Kantor Wydawniczy SAWW (1993) Krajowa Agencja Wydawnicza (1991-1993) Rój (1992) Wydawnictwo Państwowy Instytut Wydawniczy (1950-1992) Arcanum (1989-1991) Wydaw. Iskry (1956-1991) Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa Książka i Wiedza (1970) Wydawnictwo Edukacyjne Literat Wydawnictwo Marginesy
Serie wydawnicze:Galeria Lektury Szkolne Biblioteka Szkolna Dzieła wybrane Audioteka Biblioteka Szkolna - Państwowy Instytut Wydawniczy Arcydzieła Literatury Współczesnej Obowiązkowe Lektury Szkolne Biblioteka Lektur Szkolnych Arcydzieła Literatury Światowej Biblioteka Gazety Wyborczej Dzieła wybrane (Ernest Hemingway) Lektury Szkolne - "Arcanum" GALERIA/MUZA klasa 8 Biblioteka Gazety Wyborczej. Mistrzowie Słowa Galeria (PIW) Koliber Lektura Lektury Ucznia Lektury Wszech Czasów Lektury Wszech Czasów - Literat Seria z Krukiem wydanie z opracowaniem - Greg Biblioteka Lektur Lektury Szkolne - Kama Seria Kieszonkowa PIW streszczenie, analiza, interpretacja streszczenie, problematyka
ISBN:83-03-03423-5 83-03-03619-X 83-06-00666-6 83-06-01613-0 83-207-0885-0 83-7200-293-2 83-7200-478-1 83-7200-558-3 83-7200-603-2 83-7200-685-7 83-7200-716-0 83-7200-781-0 83-7200-918-X 83-7316-150-3 83-7316-152-X 83-7319-162-3 83-7319-511-4 83-7319-905-5 83-85000-34-8 83-85049-33-9 83-85066-66-7 83-85069-13-5 83-85069-34-8 83-85497-45-5 83-86754-30-3 978-83-11-13101-9 978-83-11-13109-5 978-83-61809-14-2 978-83-61809-29-6 978-83-67157-15-5 978-83-7319-404-5 978-83-7495-338-2 978-83-7527-534-6 978-83-8114-146-8 8272007810 83-85497-5 83-7200-761-0 83-7219-905-5 83-85169-13-5 83-85487-45-5 83-06-006666-6 83-73200-781-0
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk DVD epika historia książki literatura literatura piękna MP3 nagrania opowiadania powieści proza reprodukcje zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 502 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo