Historia piękna

Tytuł oryginalny:
Storia della bellezza
Tłumacz:
Agnieszka Kuciak
Redakcja:
Umberto Eco (1932-2016)
Opracowanie:
Girolamo De Michele
Wydawca:
Dom Wydawniczy Rebis (2005-2012)
ISBN:
978-83-7301-691-0
Autotagi:
druk
historia
książki
3.5 (2 głosy)

Pomimo pięknie zilustrowanej stoma arcydziełami szaty graficznej, książka ta nie pretenduje do miana elementarza sztuki. Znajdujemy tutaj wachlarz cytatów literackich od Pitagorasa po myślicieli współczesnych, mających zadanie zróżnicować piękno, jakie pojawiało się na przestrzeni wieków. Wszystko to ma na celu wyjaśnienie nam jak postrzegano piękno natury, gwiazd, drogocennych kamieni, proporcji matematycznych, Boga i Szatana. Na podstawie tekstów filozofów, pisarzy, uczonych, mistyków i teologów oraz świadectw artystów można się także zorientować, jak odczuwał piękno zwykły, przeciętny człowiek. Okazuje się, że nie tylko w różnych epokach, ale nawet w obrębie tej samej kultury ścierały się ze sobą różnorodne pojęcia na temat piękna. Czytelnik sam może się przekonać, czy w tak odmiennych swych przejawach koncepcja piękna zachowała pewne cechy stałe. Bez wątpienia przeżyje przy tym pasjonującą przygodę estetyczną i intelektualną. Ze względu na rozmiar i wagę książki wysyłka poza granicę Polski po uzgodnieniu kosztów przesłania.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Ciekawa konfrontacja spojrzenia na istotę piękna poprzez wybrane arcydzieła z różnych epok i fragmenty tekstów filozoficznych oraz literackich. Warto przeczytać i porównać z własnymi kanonami piękna.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo