Naturalistyczne dramaty

Autor:
Gabriela Matuszek
Wydawcy:
IBUK Libra (2021)
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas (2001-2021)
ISBN:
83-7052-640-3, 978-83-242-0859-3
978-83-242-1149-4, 978-83-242-0659-3
Autotagi:
druk
historia
książki
4.0

Książka jest monografią polskiej i europejskiej dramaturgii naturalistycznej. W części pierwszej prezentowana jest historia naturalistycznego nurtu w dramaturgii europejskiej, począwszy od pierwszych koncepcji francuskiego werystycznego i fizjologicznego naturalizmu, poprzez "pszchoanalityczne" przekształcenia w dramacie skandynawskim i najbardziej "konsekwentne" warianty niemieckie, po "impresjonistyczne" i "idelogiczne" wzbrzmiewanie naturalizmu w dramacie rosyjskim. W części drugiej szczegółowej prezentacji poddana została dramaturgia polska, sytuowana w komparatystycznych kontekstach, odsłaniająca specyfikę polskiego "obłaskawionego" naturalizmu. Praca skomponowana została - z inspiracji teorii narratywistycznych - jako dwa "dramaty", model dramatu pozwolił bowiem na uchwycenie, podobieństw i różnic w poszczególnych krajach, jak i skupienie się na wewnętrznym mikrokosmosie poszczególnych utworów (książka przynosi nowe odczytania ponad stu dramatycznych tekstów). Nowe spojrzenie na ten niezwykle interesujący, choć nie doceniany wcześniej nurt dramaturgii przełomu wieków, operujący metodą "totalnego mimetyzmu" i psychoterapeutycznego szoku pozwala dostrzec w nim zapowiedź nowego nurtu w dramaturgii ostatniej dekady XX wieku.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Monografia dramaturgii europejskiej XIX i XX w., zawierająca próbę odczytania najwiekszych dramatów natu­rali­styc­znyc­h (Zoli, Ibsena, Strinberga, Czechowa, Zapolskiej itd.). Bardzo interesująca książka, również dla miłośników kina eksp­erym­enta­lneg­o (Lars von Trier, Dogma 95).
    +2 pouczająca
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo