Kobiety-Polki w nauce

Redakcja:
Krystyna Leszczyńska-Wichmanowska
Wydawca:
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (2023)
Wydane w seriach:
Kobiety w sferze publicznej,
ISBN:
978-83-227-9712-9
Autotagi:
biografie zbiorowe
druk
książki
publikacje naukowe
Źródło opisu: Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Wola m.st. Warszawy - Katalog centralny

"Publikacja ma charakter upowszechniający badania naukowe i znaczenie wkładu w rozwój nauki w Polsce i na świecie kobiet, które przez aktywność naukową, kontakty środowiskowe i oddziaływanie naukowe, instytucjonalne oraz osobowościowe zapisały się w rozwoju różnych dziedzin naukowych. W zestawie tym przeważają biogramy kobiet związanych z medycyną. Dobór ten wydaje się właściwy, zwłaszcza że biorąc aktualny stan wiedzy na temat zagadnienia prezentowanego w monografii, osiągnięcia kobiet w zestawieniu z medycyną, chemią oraz fizyką wydają się być najbardziej spektakularne, nierzadko przekraczające „swą sławą” granice państw i regionów. Dobrze się stało, że w prezentowanym zestawie biogramów znalazły się sylwetki kobiet, które są lub były zupełnie niedawno czynne zawodowo. Stanowią one dla dzisiejszych naukowczyń i naukowców, w tym młodych badaczek i badaczy, dobry przykład do naśladowania, zwłaszcza pod względem budowania ścieżki rozwoju kariery naukowej. Wszystkie teksty dostarczają nowych wątków poznawczych w kwestiach znaczenia Polek dla rozwoju nauki polskiej i światowej, zawierając w swej treści odwołania do aktualnego stanu wiedzy na dany temat." - z recenzji prof. dr hab. Małgorzaty Dajnowicz
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo