Wierzenia mazurskie

Inne tytuły:
Klucz do bardzo ważnych tajemnic
Tłumacz:
Eugenia Piltzówna
Opracowanie:
Tadeusz Ostojski (1925-2008)
Paweł Błażewski
Jerzy Marek Łapo
Autorzy:
Max Toppen (1822-1893)
Jakub Turowski
Redakcja:
Anna Szyfer (1931-2018)
Władysław Ogrodziński (1918-2012)
Wstęp:
Anna Szyfer (1931-2018)
Władysław Ogrodziński (1918-2012)
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza Retman (2008-2014)
Wydane w seriach:
Moja Biblioteka Mazurska
ISBN:
978-83-923991-7-9
Autotagi:
beletrystyka
druk
książki

Autor książki zainteresowania kulturą duchową Mazurów skupiał na elementach wierzeniowych, wywodzących się z dawnej religii Słowian - demonologii i całej sferze wierzeń związanych bądź to ze zjawiskami astronomicznymi, meteorologicznymi czy przyrodniczymi, jak też z zachowanymi w obrzędach i zwyczajach rodzinnych, cyklu dorocznego czy zwyczajach gospodarczych z zachowaniami magicznymi. W zbiorze znalazły się wróżby i wróżbiarstwo oraz podania, legendy i baśnie. [z okł.]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Moja Biblioteka Mazurska ; nr 12 • Wierzenia z Warmii i Mazur, w 1866 r. zebrał i opisał w swojej książce nauczyciel z Olsztynka, Max P. Toeppen, który w wolnych chwilach poświęcał się badaniom etnograficznym. Książka "Wierzenia mazurskie" jest jednym z ich owoców. Dwa lata temu wznowiła ją Moja Biblioteka Mazurska z Dąbrówna. Jest fascynującą lekturą. Przede wszystkim - bo pokazuje lud, który w obliczu egzystencji zależącej w dużej mierze od kapryśnej pogody czy od chorób, których przyczyny wówczas jeszcze nie są znane (a lekarze traktowani z ogromną nieufnością, w przeciwieństwie do zamawiaczy i czarowników), próbuje tę niepewność obłaskawić. Lud ten próbuje wytłumaczyć sobie różne zjawiska działaniem sił nadprzyrodzonych - za nagłe wzbogacenie się odpowiada kłobuk, topniki z kolei przyczyniają się do utonięć ludzi w licznych tutaj jeziorach. • /za WWW [Link] / • Recenzje • Wojciech Grejciun, Co robił Mazur, gdy bolał go ząb, czyli zbiór mazurskich przesądów, Gazeta Wyborcza Olsztyn, 2 czerwca 2008 • Janusz Walm, Wierzenia mazurskie, Rozmaitości Ostródzkie, nr 6 (11), czerwiec 2008 • Beata Nadziejko-Głuszak, Zmora, mara i wilkołek. Rozmaitości ostródzkie nr 10 (15) 2008
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo