Ferdydurke

Autorzy:
Witold Gombrowicz (1904-1969)
Jerzy Jarzębski (1947-2024)
Andrzej Zawadzki ...
Opracowanie:
Jerzy Jarzębski (1947-2024)
Andrzej Zawadzki ...
Wydawcy:
Wydawnictwo Literackie (1989-2022)
Wydawca Mediaprofit (2006-2010)
Wydaw. Literackie (2002)
Autotagi:
druk
historia
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.5 (2 głosy)

"Ferdydurke" Witolda Gombrowicza jest powieściowym traktatem o wiecznej niedojrzałości. Bohater, trzydziestoletni Józio dziwnym kaprysem losu staje się ponownie uczniem. W szkole i poza nią kultywuje swoją obsesję – poszukiwanie właściwej formy, jako klucza do wyzwolenia człowieka z pętających go norm i konwenansów. Ponosi jednak porażkę, pozostając "z gębą", choć usilnie starał się od niej uciec. Lektura powieści "Ferdydurke" z 1938 roku gwarantuje sporej wagi przeżycie artystyczne i emocjonalne. Potwierdza predylekcję autora do uprawiania wielopiętrowych gier z formą, co zapoczątkował w zbiorze opowiadań "Pamiętnik z okresu dojrzewania" z 1934 roku. "Ferdydurke" dowodzi ponadto biegłości w konstruowaniu klimatów z pogranicza powagi i absurdu. Rewelacyjne w demaskatorskim okrucieństwie okazały się w powieści już początkowe sceny, z udziałem młodzieży w wieku intensywnego pulsowania hormonów, w kontrastowym zderzeniu ze skostniałymi metodami postępowania ciała pedagogicznego, silnie uwikłanego w zależności od sztywnych założeń szkolnego programu. Ekscytujące sceny literackiego samograja Witolda Gombrowicza to przede wszystkim pojedynek uczniów na miny, drętwy wykład polonisty Bladaczki, brawurowo przerwany przez nieprzekonanych słuchaczy, qui pro quo na stancji w domu Młodziaków z pognębionym profesorem Pimką czy też wykpiwanie przez wiejską służbę arystokratycznych manier ich państwa – schyłkowych ziemian. Pod wykrzywioną gębą zgrywy kryją się jednak głębokie przemyślenia pisarza nad przewrotnym biegiem spraw doczesnego świata, co powoduje, że tej powieści mógłby patronować słynny mędrzec w błazeńskiej czapce – Stańczyk. Janusz R.Kowalczyk [culture.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Witold Gombrowicz (1904-1969) Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Jolanta Chrostowska-Sufa Anna Willman
Opracowanie:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Włodzimierz Bolecki Anna Willman
Przedmowa:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki
Redakcja:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki
Reżyseria:Jerzy Skolimowski
Zdjęcia:Witold Adamek
Kompozytor:Stanisław Syrewicz
Posłowie:Andrzej Zawadzki
Lektorzy:Iain Glen Crispin Glover Robert Stephens (1931-1995)
Scenariusz:Michał Skolimowski
Wydawcy:Wydawnictwo Literackie (1989-2022) Wydawca Mediaprofit (2006-2010) Wydaw. Literackie (2002)
Serie wydawnicze:Lekcja Literatury Lekcja Literatury z Jerzym Jarzębskim i Andrzejem Zawadzkim Pisma zebrane Biblioteka Gazety Wyborczej Dzieła
ISBN:83-08-01885-8 83-08-02561-7 83-08-02752-0 83-08-02792-X 83-08-02891-8 83-08-03152-8 83-08-03305-9 978-83-08-03960-1 978-83-08-03978-6 978-83-08-04781-1 978-83-08-04911-2 978-83-08-07053-6 978-83-08-08011-5 978-83-61809-14-2 978-83-61809-22-7 030-20252 85-08-02561-7
Autotagi:beletrystyka druk epika historia książki literatura literatura piękna literatura stosowana powieści proza publikacje dydaktyczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 50 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo