Kije samobije

Autor:
Roksana Jędrzejewska-Wróbel
Ilustracje:
Marianna Oklejak
Wydawca:
Wydawnictwo Bajka (2023)
Wydane w seriach:
Siedem szczęśliwych
baśnie nie dość znane
ISBN:
978-83-65479-85-3
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań

„Baśń tę dedykuję wszystkim, którzy boją się być sobą” - napisała Roksana Jędrzejewska-Wróbel na okładce Dziwożony, baśni o wolności. Wolności, do której brama wcale nie jest zamknięta. Wystarczy się odważyć. Małe mieszkanki pięknego, jasnego Domu dla Dziewczynek słodko uśmiechają się od rana do wieczora - posłuszne i dobrze ułożone. Myśli o wolności nawet nie przychodzą im do głowy, szczególnie że dyrektor Wiktoria Blum nieustannie karmi je opowieściami o strasznych dziwożonach... Tylko Madzia, która wciąż zadaje sobie wiele pytań, pewnego wieczoru zdobywa się na odwagę i - wbrew zakazom - podchodzi do okna, by popatrzeć na księżyc w pełni. Wie, że grozi to uprowadzeniem przez dziwożonę, ale ciekawość świata jest większa niż lęk... Potem wszystko toczy się jak w opowieściach pani Blum - a jednak dziewczynka jest szczęśliwa. Bo wolność daje szczęście. Madzia nie chce być już słodką dziewczynką z „fermy certyfikowanej”. Chce być sobą - której śmiech jest prawdziwy jak ona sama. I chce, by jej koleżanki odważyły się być szczęśliwe, bo wolne. To trzecia z siedmiu „Baśni nie dość znanych”, których bohaterki „wyruszyły w drogę”, by zrozumieć, od czego zależy szczęście. Warto poznać albo przypomnieć sobie baśń o niepokornej dziwożonie, którą opowiada na nowo mistrzyni odczytywania starych prawd, autorka bestsellerowej książki Siedmiu wspaniałych i sześć innych, nie całkiem nieznanych historii. Cykl „Siedem szczęśliwych. Baśnie nie dość znane” tworzą tomy: Kwiat paproci, Szklana Góra, Dziwożona, Woda żywa, Żelazne trzewiczki, Kije samobije i Śpiący rycerze. Serię zaprojektowała i wszystkie książki zilustrowała Marianna Oklejak. [bonito.pl]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo