Przechodząc przez próg, zagwiżdżę

Autor:
Wiktoria Bieżuńska
Wyd. w latach:
2022 - 2023
Wydane w seriach:
Seria Prozatorska Cyranki
Książka dla Ciebie (Fundacja Edukacji Nowoczesnej)
Książka dla Ciebie 2023
ISBN:
978-83-67121-10-1, 978-83-67121-15-6
Autotagi:
beletrystyka
CD
DAISY
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
3.7 (3 głosy)

Bohaterka tej książki nie należy do siebie. Nie ma imienia, prawa do własnego ciała, jej zdanie się nie liczy. Mała dziewczynka zepchnięta na margines spraw dorosłych bywa wciągana w środek rodzinnego dramatu jako narzędzie szantażu czy rekwizyt w teatrze pozorów. Mimo to bohaterka-narratorka opowiada. Odzyskuje podmiotowość dzięki językowi i wyobraźni, które dają napęd doświadczeniu – głównie cierpienia i bólu, ale też przyjemności i zdumienia światem.

I nagle wyrósł wokół mnie świat upiornie zmysłowy, pachnący przetrawionymi piwem, smakujący zależałym ptasim mleczkiem, gryzący jak wełniany sweter, którego jednak nie chciałam zdjąć. Kiedy dotarłam do ostatniej strony, och, jak żałowałam.Dla mnie odkrycie na miarę Marieke Lucas Rijneveld.

Aleksandra Zbroja

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Ciekawa. Historia dziewczynki między skłóconymi rodzicami. Bardzo plastyczne opisy, które przenosiły mnie do niektórych "pokoleniowych" wspomnień. Dosłownie wracały do mnie zapachy i obrazy z przeszłości, gdy śledziłam codzienność bohaterki. Trochę wytrąciło mnie z zachwytu, że bohaterka opisuje świat językiem osoby dorosłej, ale za to jak opisuje! Polecam.
  • Dramat okiem dziecka, temat dość powszechny, ale napisane dość dobrze. Całkiem dobry debiut.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Wiktoria Bieżuńska
Wydawcy:Fundacja Edukacji Nowoczesnej (2023) Wydawnictwo Cyranka (2022) ebookpoint BIBLIO (2022) Fundacja Moderna PrimoPsyche Aleksandra Turewicz-Nowacka
Serie wydawnicze:Seria Prozatorska Cyranki Książka dla Ciebie (Fundacja Edukacji Nowoczesnej) Książka dla Ciebie 2023
ISBN:978-83-67121-10-1 978-83-67121-15-6
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD czytak DAISY dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza rodzina zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 5 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo