Byk

Autor:
Szczepan Twardoch
Lektorzy:
Robert Talarczyk
Dariusz Chojnacki
Mirosław Neinert
Reżyseria:
Krzysztof Kiczek
Ilustracje:
Bartek Arobal Kociemba
Wydawcy:
Legimi (2023)
Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2023)
Wydawnictwo Literackie (2022-2023)
ebookpoint BIBLIO (2022-2023)
Wydane w seriach:
Audiobook
Audiobook - Heraclon International
ISBN:
978-83-08-07524-1, 978-83-08-07634-7
978-83-08-07635-4, 978-83-08-07754-2
Autotagi:
audiobooki
CD
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
MP3
Więcej informacji...
5.0

Życie to teatr. Życie to labirynt. Czasem i z jednego, i z drugiego nie ma ucieczki. Najnowszy utwór Szczepana Twardocha o mężczyźnie z przeszłością, ale bez przyszłości.

Robert Mamok to zmagający się z własną tożsamością pięćdziesięcioletni rozwodnik. Mężczyzna uwikłany jest w wizerunkowy skandal, z którego, jak się zdaje, nie ma dobrego wyjścia. Całości dopełnia rodzinna tajemnica i skomplikowane relacje z bliskimi wynikające z surowego śląskiego wychowania.

Mamok wkracza na scenę i rozpoczyna intensywny monolog, słowo za słowem rozlicza się ze swoją przeszłością, z sobą i całym światem. Z siłą dzikiego zwierzęcia rzuca oskarżenia, zadaje pytania, chce odkryć, co się z nim dzieje. I kim jest.

Yno tyś tak dō mie godoł, Roboczku, pamiyntosz? Nic niy pamiyntosz, nic już we tyj gowie niy mosz, nic. No i Roboczek pokazywał świadectwo, idiota. W liceum zaczęło się „taki zdolny, a taki leniwy”. Ale za świadectwo zawsze były pieniądze od ciebie. Ukradkiem, kiedy nikt nie widział. Yno ōmie niy godej. A potem przychodziła ōma Hilda, i też wciskała mi w dłoń banknoty. Yno ōpie niy godej, pra?

(fragment książki)

Byk to pierwszy utwór napisany przez Szczepana Twardocha z myślą o scenie teatralnej. W formie książkowej ukazuje się z ilustracjami Bartka Arobala Kociemby.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Absolutnie rewelacyjna proza. Absolutnie fenomenalny monodram. Dla osób znających twórczość Twardocha konieczna. Dla tych nie znających znakomita "zajawka" i wgląd kapitalny, rodzaj fenomenalnie napisanego brygu, z twórczości autora "Pokory". Czyta się świetnie, polecam nawet tym, którzy dzieł scenicznych na papierze nie znoszą. • A co do odniesień i nawiązań do współczesności: poszukiwacze sensacji również znajda cos dla siebie. • Ergo: polecam. Absolutnie. z powodów powyższych, oraz kilku jeszcze, które pozostaną zakryte. Chętnie poczytam, jakie to powody. • No. Raczej.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Szczepan Twardoch
Lektorzy:Robert Talarczyk Dariusz Chojnacki Mirosław Neinert
Reżyseria:Krzysztof Kiczek
Ilustracje:Bartek Arobal Kociemba
Temat muzyczny:Krzysztof Kurek
Wydawcy:Legimi (2023) Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2023) Wydawnictwo Literackie (2022-2023) ebookpoint BIBLIO (2022-2023)
Serie wydawnicze:Audiobook Audiobook - Heraclon International
ISBN:978-83-08-07524-1 978-83-08-07634-7 978-83-08-07635-4 978-83-08-07754-2
Autotagi:audiobooki CD dokumenty elektroniczne dramat druk e-booki książki literatura literatura piękna MP3 nagrania rodzina słuchowiska zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 10 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo