Jedyny samolot na niebie:

historia mówiona zamachów z 11 września

Tytuł oryginalny:
Only plane in the sky
an oral history of 9/11
Autor:
Garrett M. Graff
Tłumacz:
Grzegorz Gajek
Wydawcy:
Wydawnictwo Sine Qua Non (2021)
Wydawnictwo SQN (2021)
IBUK Libra (2021)
Legimi (2021)
ISBN:
9788382100778, 978-83-66839-65-6
978-83-8210-076-1, 978-83-8210-078-5
Autotagi:
druk
e-booki
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
5.0

Dwadzieścia lat temu światem wstrząsnęła seria zamachów, której nigdy wcześniej i jak dotąd nigdy potem nie było. Wielokrotnie nagradzany dziennikarz i bestsellerowy historyk Garrett Graff opowiada historię ataku z 11 września 2001 roku słowami tych, którzy go przeżyli. Opierając się na nigdy wcześniej niepublikowanych, niedawno odtajnionych dokumentach, wywiadach i ustnych historiach prawie pięciuset bohaterów, pokazuje najbardziej żywy i ludzki portret tej tragedii. To coś więcej niż zbiór zeznań naocznych świadków. Ojciec i syn pracujący w Północnej Wieży, odnalezieni na różnych końcach strefy uderzenia; strażak poszukujący swojej żony pracującej w World Trade Center; operator połączeń telefonicznych podczas lotu, który obiecuje podzielić się ostatnimi słowami pasażera z rodziną; ukochany kapelan FDNY, który odważnie odprawia ostatnie obrzędy umierających, tracąc własne życie, gdy zawalą się wieże; generałowie w Pentagonie, którzy załamują się i płaczą, gdy nie wolno im wbiegać do płonącego budynku, aby spróbować uratować swoich kolegów. Jedyny samolot na niebie, splatając ze sobą niesamowite doświadczenia ludzi uczestniczących w jednej z największych tragedii naszych czasów, stanowi piękny hołd dla odwagi zwykłych Amerykanów. To jedyne w swoim rodzaju głębokie i boleśnie przejmujące studium człowieczeństwa w obliczu wydarzeń, które zmieniły bieg historii i życie nas wszystkich. BLURBY To książka złożona ze zdań, które zostają w pamięci na zawsze. To książka złożona z ludzi, ze szczegółów, z sekund. Czyta się ją i marzy, żeby wszystko się dobrze skończyło... Jak w amerykańskim filmie, jak w amerykańskim śnie. Magdalena Rigamonti Tnie do żywego (…). Nie mogłem powstrzymać łez (…). Książka bezbłędnie oddaje emocje i rosnącą grozę tamtego dnia. NPR Z bijącym sercem przewracałam każdą stronę. O zamachach z 11 września wiele napisano, ale nigdy w taki sposób. Każdy powinien to przeczytać. Katie Couric Couric, amerykańska prezenterka wiadomości Garrett Graff zręcznie wykorzystał historię mówioną, aby pokazać nam jeden z najstraszniejszych i najbardziej znaczących momentów w historii Stanów Zjednoczonych. Jego książka będzie szczególnie ważna dla czytelników zbyt młodych, by pamiętać 11 września 2001 roku. Michael Beschloss, autor książki Presidents of War Zanim rozpowszechniło się słowo pisane, historię przekazywano ustnie – jeden człowiek opowiadał drugiemu o swoich doświadczeniach. W tym wstrząsającym, niedającym chwili wytchnienia, ale w ostatecznym rozrachunku wspaniałym dziele Graff zabiera nas do korzeni. Przywołując około 500 „głosów” wybranych zarówno z wielkich projektów historii mówionej, jak i autorskich wywiadów, splata opowieść, która zapiera dech (…), niesamowicie wciągającą, intymną, zmieniającą sposób patrzenia na świat. Annie Jacobsen, autorka książek Operacja Paperclip i The Pentagon’s Brain Ambitna próba spisania ustnej historii zamachów z 11 września z perspektywy niemal wszystkich, którzy mieli z nimi coś wspólnego – od Laury Bush, przez pierwszego strażaka, który dotarł na miejsce tragedii, po młodego kontrolera, który sprawdził bilety porywaczy przy bramce na lotnisku. Każde zdanie zapiera dech i rozdziera serce, tworząc opowieść o wcześniej niewyobrażalnych zdarzeniach, które zmieniły bieg historii. „Newsweek” Historia mówiona w najlepszym wydaniu (…). Dzięki zręcznej kompozycji i bezbłędnemu wyczuciu tempa Graff jest w stanie ukazać wiele perspektyw, szybko zmieniając miejsce i punkt widzenia, by nie umknęła mu żadna chwila. W rezultacie dostajemy opowieść napisaną po ludzku i ze swadą, silnie oddziałującą na emocje, żywą i drobiazgową, a przez to mocniejszą i bardziej poruszającą niż najlepszy nawet film fabularny czy dokument. Rich Kienzle, „Pittsburgh Post-Gazette” BIOGRAM GARRETT M. GRAFF Uznany dziennikarz i historyk, od przeszło 12 lat pisze o polityce, technologii i bezpieczeństwie narodowym. Pełni obecnie funkcję dyrektora programu technologii i cyberbezpieczeństwa w Aspen Institute, a także regularnie współpracuje z WIRED, Longreads i CNN. Publikował artykuły w wielu czasopismach, od (...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka i nie książka zarazem. Jest zapisem urywków myśli, wrażeń, wspomnień. Autor, dziennikarz i historyk, usunął się w cień. Oddał głos tym, którzy którzy byli bezpośrednimi świadkami największej tragedii w historii USA. To ich wspomnienia, zapiski, rozmowy, maile i smsy wysyłane z pokładów porwanych samolotów i budynków WTC tworzą tę historię. Pozwalają poczuć gęsty dym wypełniający płuca uciekających, szok tych, którzy widzieli spadające ciała, ulgę żon i mężów, którzy odbierając telefon słyszą po drugiej stronie: "żyję, wracam do domu". Jest to jedna z najlepszych pozycji książowych dotyczących zamachów 11 września.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo