Sąd ostateczny

Autor:
Mirosław M. Bujko
Wydawcy:
Wydawnictwo Sonia Draga (2021)
Legimi (2021)
ISBN:
978-83-8230-087-1, 978-83-8230-131-1
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
elementy biograficzne
książki
powieści
proza
2.0 (2 głosy)

Akcja powieści toczy się wokół słynnego tryptyku Hansa Memlinga „Sąd ostateczny“. Obrazy krwawej walki, od której rozpoczyna się historia wielkiego artysty otwierają akcję powieści. Zdobycie walońskiego miasta Dinant pod dowództwem Filipa III Dobrego stanowi mroczną zapowiedź wszechobecnych na kratach powieści rozważań o naturze dobra i zła. Ekipa filmowa, która inscenizuje dzieje malarskiego arcydzieła zdaje się przedmiotem diabelskich figli, a ich losy stają się niemniej wciągające od inscenizowanej historii samego obrazu. Ksiądz Michał – ekspert od historii sztuki, w rozmowach z odtwórcą głównej roli, Ianem Mac Ewanem, przytacza mnóstwo interesujących szczegółów z rozmaitych dziedzin wiedzy, a przede wszystkim jest wysłannikiem pełnego przepychu świata kościelnych hierarchów. Zamierzchła historia wspaniałego malowidła przeplata się ze współczesnymi scenami pełnymi zagadkowych zbiegów okoliczności i ponadczasowej symboliki. Nie dziwi więc fakt, że ksiądz Michał i Ian Mac Ewan wpadają na iście diabelski trop, przy okazji dogłębnej analizy obrazu Memlinga. Zaskakujący zwrot akcji rozwieje wszelkie wątpliwości. W jaki sposób obraz trafia do gdańskiej katedry Mariackiej? I jak dzięki nieustępliwości samych mieszczan udaje się to arcydzieło tam zatrzymać? Odpowiedzi na te i wiele innych nieoczywistych pytań dostarczy ta wielowymiarowa powieść, pełna misternych szczegółów i frapujących ciekawostek ze świata sztuki, historii, a nawet sportu.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Język książki zabił fabułę. Czytałam ją z ogromnym wysiłkiem. Ksiądz Marek na siłę nawiązuje do inteligentnego detektywa rodem z "Inferno". Warstwa historyczna bardzo nudna.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo