Na południe od Alamedy:

historia pewnej rewolucji

Tytuł oryginalny:
Al sur de la Alameda
diario de una toma
Autor:
Lola Larra
Ilustracje:
Vicente Reinamontes
Tłumacz:
Tomasz Pindel
Wydawcy:
Młody Book (2021)
Młody Book - Debit (2021)
Wydawnictwo Debit
Wydawnictwo Sonia Draga
ISBN:
978-83-8057-447-2
Autotagi:
druk
elementy biograficzne
ikonografia
komiksy
komiksy i książki obrazkowe
książki
powieści
proza

Mała szkoła na południe od alei Alameda, w Santiago de Chile, zostaje zajęta przez jej uczniów i od tej chwili zmienia się wszystko: sale lekcyjne, dziedziniec, a nawet sami uczniowie, którzy wydają się inni, kiedy przychodzi im włączyć się w masowe młodzieżowe protesty. Jednym z nich jest Nicolás, najlepszy bramkarz szkolnej drużyny piłkarskiej, który nudzi się podczas długich zebrań i prowadzi swój dziennik "z okupacji". Szkoła aż kipi, a z sąsiedniego budynku ktoś to wszystko uważnie obserwuje.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Na południe od Alamedy. Historia pewnej rewolucji to książka graficzna, która opiera się na faktach, prezentując autentyczne wydarzenia, kiedy chilijska młodzież wyszła na ulice, by walczyć o lepszą przyszłość i sprawiedliwe szkolnictwo. Te protesty, znane jako „Rewolucja Pingwinów”, pokazują determinację i odwagę młodych ludzi. Bohaterowie, choć fikcyjni, są bardzo dobrze skonstruowani, a czytelnik ma wrażenie, że uczestniczy w wydarzeniach na żywo. Opowieść pokazuje, jak ta społeczna mobilizacja przemienia zarówno szkołę, jak i samych uczestników protestu. Książka przypadnie do gustu młodym ludziom, ale także dorosłym czytelnikom. Trafia do serc, pobudza do refleksji nad zmianami społecznymi i walką o sprawiedliwość.
  • Oparta na faktach powieść graficzna rozgrywająca się w gorącym okresie „Rewolucji Pingwinów”, jak nazwano młodzieżowe protesty w Chile z 2006 roku. Mała szkoła na południe od alei Alameda, w Santiago de Chile, zostaje zajęta przez grupę licealistów, domagających się darmowej edukacji dla wszystkich – biednych i bogatych. Zamknięci w budynku uczniowie przekształcają klasy według własnych potrzeb, np. w sypialnie czy pokój do narad. Nicolás, najlepszy bramkarz szkolnej drużyny piłkarskiej, od początku trzyma się na uboczu. Nudzą go długie zebrania i zabija czas, prowadząc swój dziennik „z okupacji”. • Jednak sześć dni (i nocy) protestu zupełnie go zmienia. Zaczyna rozumieć, jak istotny jest sprzeciw wobec rządu i wzięcie spraw w swojej ręce. Atmosfera w szkole wrze – w takich warunkach łatwo popełnić błąd i zaufać nieodpowiedniej osobie. Jak Nicolás zda swój pierwszy egzamin z dorosłości? Lola Larra opisuje strajk uczniowski „od środka”, oddając głos wielowymiarowym bohaterom i przeplatając formę pamiętnika wyrazistymi seriami ilustracji. Grafika, utrzymana w kolorach czerni, czerwieni i błękitu, mistrzowsko oddaje emocje i dziwną, niemal nierzeczywistą atmosferę, panującą w budynku podczas strajku.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo