Ferdydurke

Tytuł oryginalny:
Ferdydurke
Autor:
Witold Gombrowicz (1904-1969) ...
Wyd. w latach:
1938 - 2016
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
3.5 (8 głosów)

Powieść "Ferdydurke" dotyczy najogólniej mówiąc funkcjonowania jednostki w społeczeństwie. Główny bohater powieści - Józio Kowalski, trzydziestoletni mężczyzna - zostaje pewnego ranka zaprowadzony do szkoły przez profesora Pimkę. Szkoła jest miejscem äupupianiaö, poprzez wpajanie dobrych obyczajów i wychowywanie w stanie änieświadomościö. Chłopcy posługują się dziwnym językiem, używają archaizmów. Uczniowie buntują się poprzez używanie wulgaryzmów, ale to tylko potwierdza ich naiwność. W obronie niewinności staje tylko jeden z nich Syfon. Dochodzi do bójki. äNieuświadomionyö Syfon przegrywa i na następnej przerwie zostanie siłą uświadomiony. Następnie Józio udaje się do domu nowoczesnej rodziny Młodziaków, gdzie walczy z formą nowoczesności. Ich córka, Zuta, zostaje przedstawiona jako änowoczesna pensjonarkaö, jej rodzice nie tolerują sztuczności, tolerują zasady, według których, ich zdaniem, żyje młode pokolenie. Pani Młodziakowa obiecuje profesorowi, że oduczy Józia przybierania póz (bohater stara się przyjąć pozę dorosłego, dojrzałego); po wspólnym posiłku Józio zostaje zaprowadzony do pokoju sąsiadującego z pokojem Zuty. Józio stara się przełamać formę nowoczesności, którą opanowana jest rodzina Młodziaków: bezskutecznie próbuje nawiązać kontakt z Zutą; podczas obiadu nazywa Młodziakową ämamusiąö - pierwsze małe zwycięstwo; doprowadza do nocnej schadzki w pokoju Zuty (ona, jej adorator Kopyrda, profesor Pimko) - zwycięstwo, forma änowoczesnościö zostaje przełamana, inżynier Młodziak rzuca się na profesora, małżonkowie są oburzeni. Józio opuszcza dom Młodziaków i razem z Miętusem wędruje za miasto. Spotykają panią Hurlecką, ciotkę Józia, która zabiera chłopców do dworku w Bolimowie. Wpadają w nową formę - życia ziemiańskiego. Po przełamaniu tej formy Józio opuszcza dwór i razem z Zosią, swoją kuzynką, udaje się do Warszawy. Szybko się okazuje, że popadł w nową formę - zakochanego, obrońcy kobiety oddanej mu w opiekę.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Dzieła zebrane T. 1, Dzieła zebrane Lekcja literatury z Jerzym Jarzębskim i Andrzejem Zawadzkim Dzieła T. 2. Dzieła
Autorzy:Witold Gombrowicz (1904-1969) Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Leszek Żuliński
Redakcja:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Jan Błoński (1931-2009)
Przedmowa:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Włodzimierz Bolecki
Opracowanie:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Teresa Podolska Janina Bahr (1924-2008) Jerzy Jastrzębski
Posłowie:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki Włodzimierz Bolecki Jerzy Franczak Bruno Schulz (1892-1942)
Reżyseria:Jerzy Skolimowski
Lektorzy:Tadeusz Łomnicki (1927-1992) Artur Żmijewski Jan Peszek Iain Glen
Zdjęcia:Witold Adamek
Kompozytorzy:Stanisław Syrewicz Michał Lorenc
Wywiad:Jerzy Jarzębski (1947-2024) Andrzej Zawadzki
Komentarz:Jerzy Jarzębski (1947-2024)
Scenariusz:Jerzy Skolimowski John Yorick Joseph Kay
Wydawcy:Wydawnictwo Literackie (1986-2016) Mediaprofit Sp. z o. o. ul. Batorego 18 02-591 Warszawa (2006-2010) Marion Boyars (2005) Fischer Taschenbuch Verlag (2004) Porozumienie Wydawców (2001) Wydaw. Literackie (1996-1997) Dom Wydawniczy Jota (1990) WL (1987) Instytut Literacki (1969) Państwowy Instytut Wydawniczy (1956) Towarzystwo Wydawnicze Rój (1938) Witold Gombrowicz Vision Film
Serie wydawnicze:Lekcja Literatury ABC - Klasyka dla Każdego Dzieła / Witold Gombrowicz Biblioteka Gazety Wyborczej Kanon na Koniec Wieku ABC Biblioteka "Kultury" Lekcja Literatury - Wydawnictwo Literackie lektury szkolne
ISBN:3-596-16434-6 83-08-00999-9 83-08-01001-6 83-08-01885-8 83-08-02134-4 83-08-02561-7 83-08-02752-0 83-08-02792-X 83-08-02891-8 83-08-02892-6 83-08-03090-4 83-08-03152-8 83-08-03278-8 83-08-03305-9 83-08-03463-2 83-86075-67-8 978-83-08-03960-1 978-83-08-04116-1 978-83-08-04781-1 978-83-08-04911-2 978-83-08-04921-1 978-83-08-04985-3 978-83-61809-14-2 978-83-61809-22-7 83-08-01885 83-08-03960-1 83-08-001001-6 83-08-033960-1 978-83-03960-1 978-83-08-03305-9
Autotagi:beletrystyka dane numeryczne dokumenty elektroniczne druk DVD epika historia książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 142 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo