Nierówności ekonomiczne a szanse edukacyjne i bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży

Autor:
Grażyna Cęcelek
Wydawca:
Difin (2020)
Wydane w seriach:
Engram
ISBN:
978-83-8085-837-4
Autotagi:
druk
książki
publikacje naukowe

Rozdział 1: Nierówności ekonomiczne w kontekście determinowania szans edukacyjnych młodego pokolenia; 1. Specyfika współczesnych nierówności o charakterze społeczno-ekonomicznym; 1.1. Uwarunkowania i rodzaje nierówności społeczno-ekonomicznych; 1.2. Ubóstwo materialne jako ważny wymiar braku spójności społecznej; 1.3. Bieda a procesy marginalizacji i wykluczenia społecznego; 2. Ubóstwo materialne i kulturowe w przestrzeni życia dzieci i młodzieży; 2.1. Specyfika procesu socjalizacji dziecka w rodzinie ubogiej; 2.2. Bariery w dostępie do edukacji generowane przez biedę rodziny; Rozdział 2 : Dostęp do edukacji jako wyznacznik procesu kreowania bezpieczeństwa społecznego młodego pokolenia; 1. Specyfika i uwarunkowania procesu bezpiecznego trwania w społeczeństwie; 1.1. Problematyka bezpieczeństwa: rozważania definicyjne; 1.2. Największe współczesne źródła zagrożeń bezpieczeństwa w ujęciu lokalnym i globalnym; 2. Złożoność i wielowymiarowość zagrożeń współczesnego bezpieczeństwa społecznego; 2.1. Specyfika współczesnych zagrożenia bezpieczeństwa w wymiarze społecznym 2.2. Społeczeństwo i państwo jako ważne podmioty kreowania bezpieczeństwa społecznego; 3. Edukacja i wykształcenie w kontekście kształtowania poczucia bezpieczeństwa społecznego młodego pokolenia; 3.1. Bariery w dostępie do edukacji czynnikiem zaburzającym aktualne i przyszłe bezpieczeństwo społeczne dzieci i młodzieży; 3.2. Rola szkoły w procesie kształtowania bezpieczeństwa społecznego wychowanków; Rozdział 3 : Szkoła jako ważne środowisko wychowawcze kreujące szanse życiowe dzieci i młodzieży; 1. Rola szkoły w procesie włączania edukacyjnego dzieci zubożonych materialnie i kulturowo; 1.1. Nowe spojrzenie na znaczenie edukacji i nowe wymogi stawiane przed współczesną szkołą; 1.2. Konstruktywistyczny model edukacji podstawą współczesnej szkoły równych szans;1.3. Specyfika procesu konstruktywnego włączania edukacyjnego uczniów biednych; 2. Nauczyciel kreatorem procesu edukacji inkluzyjnej; 2.1. Przemiany na płaszczyźnie edukacyjnej w kontekście nowych wyzwań dla współczesnego nauczyciela; 2.2. Istota pracy pedagogicznej nauczyciela konstruktywisty wyrównującego szanse edukacyjne; 2.3. Kompetencje społeczne jako ważne wyznaczniki efektywności pracy nauczyciela włączającego; Rozdział 4 : Metodologiczne podstawy przeprowadzonych badań własnych; 1. Uzasadnienie wyboru problematyki badawczej pracy; 2. Uszczegółowienie problematyki badawczej opracowania; 3. Organizacja badań własnych oraz charakterystyka próby badawczej; Rozdział 5 : Oddziaływanie nierówności społeczno-ekonomicznych na szanse edukacyjne oraz poziom bezpieczeństwa społecznego młodych ludzi (w opinii badanych); 1. Sytuacja materialna badanych a poziom ich bezpieczeństwa społecznego; 2. Opinie badanych na temat oddziaływania nierówności społeczno-ekonomicznych na jakość społecznego aktualnego i przyszłego funkcjonowania młodego pokolenia; 2.1. Sytuacja materialno-ekonomiczna rodziny w kontekście determinowania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży; 2.2. Nierówności społeczno-ekonomiczne jako generator marginalizacji i wykluczenia społecznego młodego pokolenia; 2.3. Nierówności w społeczeństwie a poziom bezpieczeństwa społecznego młodych ludzi; 3. Wnioski z przeprowadzonych badań; Rozdział 6 : Specyfika procesu przeciwdziałania nierównościom edukacyjnym oraz stabilizacja bezpieczeństwa społecznego dzieci i młodzieży – nowe wyzwania i potrzeby oraz rekomendacje, wnioski i postulaty; 1. Nowe tendencje w procesie wyrównywania szans edukacyjnych uczniów z rodzin zubożonych materialnie i kulturowo; 2. Rekomendacje dla procesu upowszechniania koncepcji szkoły uczenia się nastawionej na wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży; 3. Wnioski i postulaty adresowane do podmiotów polityki społecznej państwa w celu przeciwdziałania nierównościom społeczno-ekonomicznym; 4. Edukacja dla bezpieczeństwa w kontekście radzenia sobie ze współczesnymi zagrożeniami[K]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo