Soroczka

Autor:
Angelika Kuźniak
oraz:
Anna Bedyńska
Wydawcy:
Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2020)
NASBI (2020)
Legimi (2020)
ebookpoint BIBLIO (2020)
ISBN:
978-83-08-07059-8, 978-83-08-07185-4
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
4.0 (3 głosy)

Misterny, magiczny i literacki reportaż o przychodzeniu, odchodzeniu i życiu

Angelika Kuźniak w poetycki i pełen wrażliwości sposób opisuje spotkanych na swojej drodze ludzi, którzy ze spokojem ducha i godnością oczekują na śmierć.

Ta, która tka.

Ten, który nosi maski.

Ta, która ubiera.

Ludzie starsi, młodsi. Od dawna starannie obmyślają, w czym położą się do trumny, jaka ona będzie, kto przyjdzie ich pożegnać, co dostaną na ostatnią drogę. Wyobrażając sobie własne odchodzenie, tak naprawdę opowiadają o życiu – doświadczeniach, które stały się ich udziałem, relacjach z sąsiadami, żywionych uczuciach, przekonaniach i o tym, w co wierzą.

Historie kolejnych bohaterów autorka przeplata fragmentami Pieśni pustonocnych, przywołującymi na myśl obrzędy dziadów.

Z opowieści Kuźniak wyłania się niezwykły obraz tego, jak na przestrzeni lat zmieniał się stosunek do śmierci. Soroczka to poetycki Zapis socjologiczny – mądre, naturalistyczne i zarazem metafizyczne uchwycenie tego, co umyka w codziennym zgiełku spraw.

Co tu dużo gadać: człowiek rodzi się na śmierć, a umiera na życie.

Ale ten mój sen to nie była zmora. Ja od samiutkiego początku wiedziałam, że ten sen był dla mnie, w sercu czułam. Nie tylko po wierzchu. Wyobraź sobie pani: śniłam ząb ułamany z krwią, wyplułam na rękę. Pani mówi, straszne. Ano straszne. A szczególnie dla tych, co w sny wierzą. A ja wierzę. Wierzę i już.

Zły znak, pomyślałam. Otwarłam oczy. Trzy razy w okno spoglądałam, żeby ten sen mnie odeszedł. Wstałam. Poszłam do studni nabrać wody, oporządziłam zwierzęta. Byle czymś myśli zająć. Nic nie pomogło. Nie mogłam tego snu z siebie zrzucić. Siedział we mnie jak drzazga. Aż do tamtego ranka.

(fragment książki)

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Niewielka objętościowo, poruszająca reporterska opowieść o przemijaniu, pamięci i sztuce żegnania się ze światem. Angelika Kuźniak oddaje głos starszym i młodszym, którzy od dawna starannie obmyślają, w jakich ubraniach położą się do trumny, jaka ona będzie, kto przyjdzie ich pożegnać, co najbliżsi dadzą im w ostatnią drogę. Projektują własne odchodzenie, ale tak naprawdę opowiadają o życiu – o wojennych miłościach, o nadal żywym bólu po stracie, o relacjach z sąsiadami, o sprawdzonych ziołach na dolegliwości. Dzielą się swoimi przekonaniami i tym, w co wierzą. Historie kolejnych bohaterów autorka przeplata znalezionymi w zeszycie babki fragmentami pieśni pustonocnych, śpiewanymi dawniej przy zmarłym jako część rytualnego pożegnania. Z opowieści Kuźniak wyłania się gorzki obraz tego, jak na przestrzeni lat zmieniał się nasz stosunek do śmierci – jak poprzez kulturę masową żyjącym w zgiełku i pośpiechu ludziom wpaja się obraz życia bez śmierci, a jej temat budzi dyskomfort lub popłoch. „Soroczka” jest poetyckim zapisem socjologicznym, który stara się uchwycić istotę tego, o czym coraz częściej boimy się rozmawiać.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo