Ciemno, prawie noc

Autor:
Joanna Bator
Wydawcy:
Grupa Wydawnicza Foksal (2013)
Wydawnictwo W. A. B (2012-2013)
Wydawnictwo W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2012-2013)
IBUK Libra (2012)
Wydane w seriach:
Archipelagi
Trylogia wałbrzyska
Archipelagi (Grupa Wydawnicza Foksal)
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.2 (58 głosów)

Reporterka Alicja Tabor wraca do Wałbrzycha, miasta swojego dzieciństwa. Osiada w pustym poniemieckim domu, z którego przed laty wyruszyła w świat. Dowiaduje się, że od kilku miesięcy w Wałbrzychu znikają dzieci, a mieszkańcy zachowują się dziwnie. Rośnie niezadowolenie, częstsze są akty przemocy wobec zwierząt, w końcu pojawia się prorok, Jan Kołek, do którego w biedaszybie przemówiła wałbrzyska Matka Boska Bolesna. Po jego śmierci grupa zbuntowanych obywateli gromadzi się wokół samozwańczego „syna", Jerzego Łabędzia. Alicja ma zrobić reportaż o zaginionej trójce dzieci, ale jej powrót do Wałbrzycha jest także powrotem do dramatów własnej rodziny: śmierci rodziców, samobójstwa pięknej starszej siostry, zafascynowanej wałbrzyską legendą księżnej Daisy i zamku Książ. Wyjaśnianiu tajemnicy Andżeliki, Patryka i Kalinki towarzyszy więc odkrywanie tajemnic z przeszłości Alicji. W swojej najnowszej książce Joanna Bator nawiązuje do konwencji powieści gotyckiej. Nie po to jednak, by bawić czytelnika: w tym, co niesamowite, często ukryta jest prawda o nas, której na co dzień nie chcemy pamiętać. Z recenzji poprzednich książek: Najważniejszy tekst literacki przełożony z polskiego od czasu „Wojny polsko-ruskiej” Doroty Masłowskiej i „Gnoja” Wojciecha Kuczoka. Richard Kämmerlings, „Die Welt" (o Piaskowej Górze) Zmysł obserwacji, doskonałe wyczucie języka, a przede wszystkim warsztat pisarski Joanny Bator nadają mikrokosmosowi śląskiego osiedla z wielkiej płyty wymiar uniwersalny. Marta Kijowska, „Neue Zürcher Zeitung" (o Piaskowej Górze) Opowieść dygresyjna, ironiczna, empatyczna, sarkastyczna i - gdy mówi o mężczyznach - często satyryczna. Przywodzi na myśl prozę Elfriede Jelinek. Jörg Plath, Deutschlandradio Kultur (o Piaskowej Górze) Od pierwszych stron „Chmurdalii” czujemy powieściowy oddech, spokojny rytm i tok narracji, który dziś jest rzadkością w polskiej literaturze. Justyna Sobolewska, „Gazeta Wyborcza" '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka trzymająca w napięciu, napisana pięknym językiem, bardzo ciekawa. Zdecydowanie polecam.
    +2 trafna
  • Wciągająca, ciekawa i dość mroczna opowieść.
  • Polecam! Mroczna, dużo swoistej ciekawej narracji, odniesienia do historii, poruszone ważne problemy, wspaniała.
  • Niezwykłym językiem pisana opowieść. Wciągająca pozycja jednak niełatwa, ponieważ duża jej część to opisy,dla mnie akurat bardzo obrazowe i nie męczące
1 2 3 4
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
pyznarm
Oborniki PBP
Opis
Autor:Joanna Bator
Lektor:Anna Maria Buczek
Wydawcy:Grupa Wydawnicza Foksal (2013) Wydawnictwo W. A. B (2012-2013) Wydawnictwo W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2012-2013) IBUK Libra (2012)
Serie wydawnicze:Archipelagi Trylogia wałbrzyska Archipelagi (Grupa Wydawnicza Foksal)
ISBN:978-83-280-0831-1 978-83-280-0838-0 978-83-280-0839-7 978-83-280-0840-3 978-83-280-0862-5 978-83-7414-737-8 978-83-7747-466-2 978-83-7747-628-4 978-83-7747-827-1 978-83-280-0838-7 978-83-7747-627-1 978-83-7747-839-7 987-83-280-0839-7
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza rodzina zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 28 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo