Jak zrozumieć się w rodzinie

Autor:
Monika Szczepanik
Redakcja:
Anna Siudut-Stajura
Alicja Szwinta-Dyrda
Ilustracje:
Kamila Loskot
Aleksandra Szwajda
Wydawcy:
Natuli dzieci są ważne (2020-2023)
Legimi (2020-2022)
Dzieci są ważne Alicja Szwinta Dyrda
Wydane w seriach:
Seria Rodzicielska
książki pierwszego wyboru
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
książki
podręczniki
poradniki
rodzina
Więcej informacji...

Jak zrozumieć się w rodzinie - audiobook

Książka o tym, jak zazwyczaj mówimy do siebie, dlaczego często jesteśmy nieskuteczni w komunikacji i co zrobić, by dogadać się w rodzinie.

Autorka jak reżyser filmowy śledzi przebieg zwykłych rodzinnych wydarzeń, które często przeradzają się w małe dramaty, kłótnie bez celu, frustracje i nerwy. Nagle woła "STOP" i analizuje, co właściwie się stało. Dzięki temu możemy przyjrzeć się własnym zachowaniom i komunikatom, odkryć faktyczne potrzeby oraz prześledzić punkty, w których rodzi się konflikt i niezrozumienie.

Książka napisana jest prostym językiem, bo komunikacja w rodzinie powinna być prosta. Zamiast udawać, oczekiwać, robić uniki - lepiej nauczyć się mówić jasno o swoich uczuciach i potrzebach. Ważne, by umieć je również dostrzegać u innych.

Monika Szczepanik - jedna z najbardziej rozpoznawalnych w Polsce trenerek komunikacji w rodzinie i edukacji. W długo wyczekiwanej książce dzieli się swoim doświadczeniem, nieprzeciętną zdolnością empatii i obserwacji. Książka powinna stać się kanonem dla tych, którzy pragną dbać o relacje w rodzinie, chcą ją rozwijać i się nią cieszyć.

Spis treści

Wstęp (9)

1. Rodzinna wspólnota (13)

Kiedy zaczyna się rodzina (13)Co stanowi o jakości rodziny(14)- Relacje (14)- Potrzeby (17)Rola społeczna a rodzicielstwo (23)Przekaz transgeneracyjny (28)- Doświadczenie bycia dzieckiem (30)- Naśladownictwo (32)- Rozróżnianie (33)- Nabywanie wiedzy (34)Dlaczego w rodzinie bywa nam trudno (35)

2. Porozumienie w rodzinie (39)

Komunikacja w rodzinie (42)- Rodzina - pierwszy poligon doświadczalny (42)Język nawykowy i język osobisty (43)- Słowa okna i słowa mury (44)- Co jest naszym celem (46)- Język nawykowy (48)- "Muszę" czy "chcę" (50)- Język nawykowy w naszej głowie (51)- Język osobisty (53)- Porozumienie bez Przemocy (56)Ocena i obserwacja (57)- Nawyk oceniania (58)- Skąd się biorą oceny, etykiety i interpretacje (59)Ocena i funkcjonowanie naszego mózgu (76)Nauka obserwacji (63)

3. Uczucia i potrzeby (69)

Czym są uczucia (69)- Dlaczego trudno nam rozmawiać o uczuciach (70)- Czym się różnią uczucia od myśli (71)- Uczenie się uczuć (73)- Uczucia i funkcjonowanie naszego mózgu (76)- Dorosła złość (82)Czym są potrzeby (87)- Strategie zaspokajania potrzeb (88)- Odkrywanie potrzeb (89)Prośba (91)- Czy można "skutecznie" prosić (91)- "Nie" jako "tak" dla czegoś innego (93)- Jak formułować prośby (95)

4. Konflikty są naturalną częścią życia (99)

Dwa scenariusze w konflikcie z dziećmi - wygrana albo przegrana (100)Trzeci scenariusz - konflikt jako informacja o potrzebach (102)Konflikt jako szansa (104)Przekonania na temat konfliktów, które wspierają lub utrudniają dostrzeganie w nich szansy (109)

5. "Nie" w rodzinie (115)

"Nie" - koniec czy początek dialogu (115)Kiedy dziecko mówi "nie" (118)Kiedy rodzic mówi "nie" (122)

6. Jak wspierać dzieci w konfliktach (131)

Mózg dziecka dopiero dojrzewa (131)Bez kar i nagród (133)- Dlaczego dzieci nie potrzebują kar i nagród (138)Narzędzia wspierające dzieci w konflikcie (139)- Mikrokręgi - jak pomóc dzieciom dogadać się ze sobą (140)- Minimediacje - gdy konflikt dotyczy więcej niż dwojga dzieci (144)Rodzicielstwo przez zabawę (149)Siła ochronna (a siła karząca) (155)

7. Filary rodziny (159)

Empatia (160)- Zacznijmy od słuchania (162)- Ćwiczenie empatii (164)- Dlaczego empatia jest potrzebna (166)- Empatyczny dialog (167)Wgląd I empatia wobec siebie (169)Uważność (mindfulness) (

(...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autor:Monika Szczepanik
Redakcja:Anna Siudut-Stajura Alicja Szwinta-Dyrda
Ilustracje:Kamila Loskot Aleksandra Szwajda
Wydawcy:Natuli dzieci są ważne (2020-2023) Legimi (2020-2022) Dzieci są ważne Alicja Szwinta Dyrda
Serie wydawnicze:Seria Rodzicielska książki pierwszego wyboru
ISBN:978-83-66057-16-6 978-83-66057-17-3 978-83-66057-47-0 978-83-66057-58-6 978-83-67288-46-0
Autotagi:audiobooki dokumenty elektroniczne druk e-booki książki literatura literatura stosowana nagrania podręczniki poradniki poradniki i przewodniki rodzina zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 10 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo