Od mikmaka do zazuli:

atlas regionalizmów dla dzieci

Autor:
Michał Rusinek
Ilustracje:
Joanna Rusinek
Przy współpracy:
Artur Czesak
Wydawca:
Grupa Wydawnicza Helion (2020)
ISBN:
978-83-283-6390-8
Autotagi:
beletrystyka
druk
ikonografia
książki
opowiadania
publikacje informacyjne
publikacje popularnonaukowe
zbiory opowiadań

MIKMAKI w CYNKACH chodzą po ulicach Szczecina! W Grudziądzu dzieci robią SZNEKI, a Lubawa pełna jest wesołych FOFELKÓW. FIKSMATYNTA zapełniają gnieźnieńskie szuflady, chociaż w Częstochowie mogą być też pakowane w ZRYWKI. Co oznaczają te tajemnicze słowa? Dowiesz się czytając książkę Michała Rusinka, który wybrał się w podróż po Polsce śladami regionalizmów. W atlasie wyjaśnia ich znaczenie za pomocą opisów i wierszyków. Czy na KLOPSZTANDZE, czy w czasie SIĄPAWICY nie róbcie sobie SIUPY i poznajcie słowa używane przez mieszkańców polskich miast, miasteczek i wsi.[nota wydawcy].
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • "Od mikmaka do zazuli" to zbiór opowieści Michała Rusinka o języku • polskim i regionalizmach. Wydawałoby się, że wszyscy Polacy mówią po polsku, jednak nasza mowa bywa różna w różnych regionach kraju. Gdy • byłam mała, odwiedził nas wujek ze Śląska. Trudno mi było zrozumieć to, co do mnie mówił. Każdy region Polski ma takie słowa, zwroty, które są dla niego charakterystyczne i nie zawsze zrozumiałe dla przyjezdnych. Dzięki Atlasowi regionalizmów dla dzieci zwiedzimy Polskę od Szczecina po Bieszczady. Regionalizmy to wyrazy, których występowanie jest ograniczone terytorialnie tylko do pewnego regionu Polski. Skąd wzięły się te różnice w mowie Polaków? Przyczyną jest między innymi odmienna przeszłość różnych regionów kraju. W dużej mierze na powstanie regionalizmów wpłynęły języki, z którymi polski współistniał kiedyś w historii na danym terenie, na przykład podczas zaborów. Nie bez znaczenia pozostały również okoliczne gwary. • Wszystkie regionalizmy są odpowiednikami wyrazów istniejących w polszczyźnie uniwersalnej i wzbogacają język polski. Atlas jest pięknie wydany. Całość dopełniają kolorowe ilustracje Joanny Rusinek. Opisy regionalnych słówek, jak i rysunki podane są w sposób ciekawy i zabawny. Przeczytajcie tę książkę koniecznie z Waszymi dziećmi, przyniesie Wam wiele czytelniczej satysfakcji i na pewno poszerzy wiedzę o języku polskim młodszych i starszych czytelników. • Halina Biniek
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo