Perfekcyjna niedoskonałość:

pierwsza tercja progresu

Autor:
Jacek Dukaj
Wyd. w latach:
2004 - 2023
Wydane w seriach:
Progres
Biblioteka Newsweeka
Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe
Trylogia
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.3 (4 głosy)

Swoją „Perfekcyjną niedoskonałością” Jacek Dukaj funduje czytelnikom prawdziwe wyzwanie. Ten piekielny amalgamat pozornie niemożliwego - fizyki z przyszłości i myśli Gombrowicza - jest jak podróż przez literacki czyściec wysokiej próby. Prawdopodobnie jedna taka podróż nie wystarczy. Powieści Jacka Dukaja, amalgamat science fiction, fantasy, filozofii, fizyki i teologii, wymykają się łatwym definicjom, w dużej mierze za sprawą konstrukcji większych fabuł, w których zawsze jednym z głównych bohaterów jest Niewiadome. Nad „Extensą”, „Innymi pieśniami” oraz najnowszą „Perfekcyjną niedoskonałością” unosi się ten sam duch mrocznego niedopowiedzenia. Jedno nie ulega wątpliwości: „Perfekcyjna niedoskonałość” udowadnia, że Jacek Dukaj należy do grona najkonsekwentniejszych pisarzy polskich. Celowo nie zawężam tego stwierdzenia przydawką „science fiction”, bo też wrzucanie jego książek do niszowej przegródki byłoby uproszczeniem. Autor z pieczołowitością demiurga zabiera się do formowania kolejnych światów, ale czyni to w szczególny sposób - z książki na książkę powiększają się ich rozmiary, chyba proporcjonalnie do ambicji autora. Dlatego w pogoni za coraz bardziej skomplikowanymi rzeczywistościami oddala się coraz bardziej od ziemi, biegnąc ku... No właśnie, ku czemu? Odpowiedź wydaje się prosta: kłopoty z najnowszą i napisaną z największym jak dotąd rozmachem książką biorą się z chęci skonstruowania świata możliwie najpełniejszego, opartego nie tylko na frapującej fabule, ale też osadzonego w dokładnie opowiedzianych post-fizykach. To dlatego historia Adama Zamojskiego, kosmonauty z XXI wieku, wskrzeszonego w tajemniczych okolicznościach około 800 lat później, w świecie wymykającym się obecnie używanym siatkom pojęć, miażdży czytelnika. W poszukiwaniu wyjaśnienia zagadki zmartwychwstańca, na którym skupia się nagle zainteresowanie postludzkiego świata, musimy przyswoić sobie niezwykle rozgałęziony zestaw obcych narzędzi, wskoczyć w rzeczywistość zaludnioną przez stahsów, phoebów, inkluzje, przyjąć, że wszystkie te wydarzenia - operowanie przez jednego osobnika dwoma wcieleniami jednocześnie, podejmowane w tym samym czasie wędrówki w teraźniejszości i przeszłości, supeł z wektorów czasu i przestrzeni, fizyczne oderwanie ciała od duszy i wspomnień - są tak oczywiste jak podróż osobowym z Krakowa do Kielc. Niezbędna jest też chociażby powierzchowna znajomość zasady antropicznej (udowadniającej, że kosmos skonstruowany jest jak podglebie do rozwoju form białkowych) [...]. (Michał Olszewski "Perfekcyjna niedoskonałość", gazeta.pl).
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Dukaj jak zwykle perfekcyjny. W tym przypadku trzeba było wybrać: próbować zrozumieć czy poddać się fantazji (druga opcja miała zaletę - autor stopniowo wyjaśniał zawiłości przedstawionego świata więc można było odłożyć słownik terminów astrofizycznych na bok ;) Całość pozostawia mocne wrażenie z niedosytem ciągu dalszego ...
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:pierwsza tercja progresu
Autor:Jacek Dukaj
Wydawcy:Legimi (2019-2023) Wydawnictwo Literackie Oficyna Literacka Noir sur Blanc (2004-2023) NASBI (2013) ebookpoint BIBLIO (2013) IBUK Libra (2012) Wydaw. Literackie (2007-2010)
Serie wydawnicze:Progres Biblioteka Newsweeka Fantastyczna Kolekcja Światy Równoległe Trylogia
ISBN:83-08-03647-3 879-83-08-04033-1 978-83-08-04033-1 978-83-08-04253-3 978-83-08-04277-9 978-83-08-04718-7 978-83-08-06114-5 978-83-08-06122-0 978-83-08-07492-3 978-83-08-08078-8 978-83-08-04253-3 978-83-08-04277-9 83-03647-3 83-08-04033-1 978-83-08-042277-9
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne druk e-booki epika fantastyka książki literatura literatura piękna powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 67 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo