Katarzyna Wielka:

gra o władzę

Tytuł oryginalny:
Winter Palace
Autor:
Ewa Stachniak
Tłumacz:
Ewa Rajewska
Wydawca:
Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2012-2014)
Wydane w seriach:
Znak Litera Nova
ISBN:
978-83-240-1729-4
Autotagi:
druk
książki
powieści
3.6 (14 głosów)

Portret jednej z najbardziej bezwzględnych kobiet w historii. Młodziutka, na pozór niewinna księżniczka Katarzyna przybywa na życzenie carycy Elżbiety do Pałacu Zimowego. Zostaje przedstawiona jako kandydatka na żonę Piotra - następcy rosyjskiego tronu. Wybór ten zdecydowanie nie wszystkim przypada do gustu. Aby przetrwać, musi przyswoić sobie reguły pałacowej gry i pamiętać o jednym: wszyscy oszukują. Katarzyna Wielka to napisana z ogromnym rozmachem powieść, która pozwala zajrzeć, niczym przez dziurkę od klucza, do komnat i alków Pałacu Zimowego, by odkryć historię przemiany i dochodzenia do władzy jednej z najśmielszych/ najbardziej bezwzględnych kobiet w historii.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • O córce introligatora • W rękach córki introligatora leżał los Rosji – tak autorka książki przedstawia historię Katarzyny Wielkiej. Powstało wiele książek i kilka filmów o słynnej carycy, ale żadna z nich nie jest ujęta w ten sposób. Jest to historia opowiedziana nie tylko z punktu widzenia Polki będącej na służbie u carów, ale i z punktu widzenia dziecka bibliotekarza, księgarza. • [Spoiler] Dla mnie jest to powieść nie tyle o Katarzynie Wielkiej, zdobywaniu władzy i robieniu kariery, ale o książkach. Na jednej z ostatnich stron bohaterka wyznaje: „Nie umiem przejść obok stoiska z książkami i nie dotknąć tomów …. Kompletuję bibliotekę, która pozwoli mi przetrwać długie i samotne wieczory, jakich się spodziewam. Bibliotekę, która pomoże mi zrozumieć znaczenie tego, co przeżyłam, i utwierdzi mnie w mojej decyzji”. Fragment ten mówi o roli książki w kulturze. • Jest ona narzędziem do rozumienia świata i, co ważniejsze, porządkowania własnego życia. • Izabella Śliwińska • Biblioteka Kraków
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo