Sekret Elizy

Inne tytuły:
Auschwitz
płatna miłość
Autor:
Dominik W. Rettinger
Wydawcy:
Wydawnictwo Świat Książki (2018-2024)
Legimi (2021)
Dressler Dublin
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.3 (4 głosy)

Za jaką cenę warto przetrwać?

Czy w piekle można uratować swoje człowieczeństwo?

Dramatyczne losy młodej kobiety, która, ratując się z koszmaru obozu Auschwitz-Birkenau, decyduje się pracować jako prostytutka w Kommandzie Puff, domu publicznym otwartym w 1943 r. przez SS w głównym obozie. Jej walka o przetrwanie i chora niebezpieczna miłość oficera SS, przeplatają się z opartą na faktach relacją z obozowego życia i funkcjonowania esesmańskiego domu publicznego, nigdy wcześniej nieopisanego w literaturze.

FRAGMENT

Oficer SS wyciąga notatnik, podchodzi do wybranych kobiet.

– Zgadzacie się pracować w domu publicznym? – pyta po niemiecku.

– Tak jest, Herr Offizier – odpowiadają kolejno.

Po akcencie poznaję, że dwie są Niemkami, trzecia Polką; wszystkie mają zielony trójkąt na piersi. Oficer zapisuje ich numery i nazwiska, potem zatrzymuje się przede mną.

– Zgadzam się, Eliza Obrońska – mówię i powoli recytuję mój numer, patrzę, jak pisze w notesie.

Magdalena jest zdezorientowana, czeka na moją decyzję.

– Idziemy do tego domu – mówię do niej cicho.

Zrozumiała, kiwa głową. Oficer staje przed nią.

– Magdalena Rożnowska.

Podaje swój numer; esesman zapisuje, patrzy na nią z uśmiechem.

– Będziesz miała powodzenie – stwierdza i klepie ją po policzku.

Z tyłu przysuwa się Luba.

– Ne idy do burdelu, czujesz?!– szepcze rozpaczliwie. – Nie do burdelu! Łyszysia zi mnoju, czujesz?

– Znajdziesz nas – mówię cicho, twardo.

– Ne znajdu tebe, ne tam! Ne idy! – jęczy Ukrainka.

Jej głos jest przenikliwy, wszyscy ją usłyszeli. Niemcy zwracają się w naszą stronę, patrzą zdziwieni. Luba kuli się i cofa jak uderzony pies. Wolfgang zwraca się do Krwawej Lochy.

– Odprowadź je do kancelarii – mówi. – Powiedz, że idą do Auschwitz. Niech czekają na transport.

BIOGRAM AUTORA

Dominik W. Rettinger (ur. w 1953 r. w Szczecinie) – scenarzysta, reżyser filmowy i pisarz. Ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Wrocławskim i Państwową Wyższą Szkołę Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi. Współautor i reżyser filmu fabularnego Gra w ślepca, zatrzymanego w 1986 r. przez cenzurę. Autor scenariuszy wielu seriali telewizyjnych, m.in. większości odcinków Elity (reż. Agnieszka Holland), spektakli telewizyjnych: o słynnym kurierze Janie Karskim i o agentce brytyjskiego wywiadu Krystynie Skarbek (Wojna i miłość/) . Opublikował powieści: fantasy Jonatan – Czas przepowiedni i science fiction Brainman, a także kryminały Elita i Klasa oraz powieść Wiara i tron, której akcja rozgrywa się w X wieku.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka ciekawa, ale jednocześnie przerażająca, czytając ją niejednokrotnie miałam ciarki. Ukazana tragedia kobiet ,które oddały swoją godność by przetrwać piekło obozu konc­entr­acyj­nego­ Auschwitz. Wywarła na mnie ogromne wrażenie, chociaż jestem trochę rozczarowana zakończeniem, gdyż historia Elizy jest niedokończona, urwana na etapie jej uwolnienia. A co później się działo? uważam również za ważne, wolałabym bardziej sprecyzowane zakończenie. Powieść szybko się czyta, napisana prostym językiem. Bardzo polecam
  • Naprawdę warto przeczytać!
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Auschwitz płatna miłość Kommando Puff
Autor:Dominik W. Rettinger
Tłumacz:Jarmila Horáková
Wydawcy:Wydawnictwo Świat Książki (2018-2024) Legimi (2021) Dressler Dublin
ISBN:9788382899825 978-83-8031-788-8 978-83-8031-945-5 978-83-813-9493-2 978-83-813-9837-4 978-83-828-9352-6 978-83-828-9736-4
Autotagi:audiobooki beletrystyka dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura piękna nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 14 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo