Zabić drozda

Tytuł oryginalny:
To kill a mockingbird
Autor:
Harper Lee (1926-2016) ...
Tłumacz:
Maciej Szymański ...
Wyd. w latach:
1960 - 2024
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.4 (9 głosów)

"Zabić drozda" to w dużej mierze autobiograficzna powieść Nelle Harper Lee (poza nią opublikowała jeszcze tylko trzy szkice bez większego znaczenia: "Love - In Other Words", "Christmas To Me", "When Children Discover America"), za którą otrzymała w 1961 roku nagrodę Pulitzera, a w 2007 odznaczona została Medalem Wolności. Akcja dzieje się w Stanach Zjednoczonych Ameryki, w nieistniejącym miasteczku Maycomb w stanie Alabama, w latach trzydziestych dwudziestego stulecia, czyli w czasie Wielkiego Kryzysu. O życiu w tym czasie i w tym miejscu opowiada narratorka, kilkuletnia dziewczynka, Jean Louise Finch, zwana Smykiem (czemu äscoutö przetłumaczono jako äsmykö, nie jestem w stanie zrozumieć). Poza nią głównymi bohaterami są: jej brat, Jeremy Finch (Jem), ich ojciec, Atticus Finch - prawnik z Maycomb, oraz przyjaciel i rówieśnik rodzeństwa, Charles Baker Harris zwany Dillem. Część pierwsza to opis cudownego dzieciństwa, które natychmiast skojarzyło mi się z pełnymi uroku fragmentami äDzieci z Bullerbynö, äPrzygodami Tomka Sawyeraö i äPrzygodami Huckaö. Idylla kończy się, gdy Atticus Finch podejmuje się obrony z urzędu Toma Robinsona, Murzyna oskarżonego o napastowanie białej dziewczyny. Niewolnictwo w USA zniesione zostało XIII poprawką do Konstytucji w 1865 roku, alea
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Kapitalna książka o dojrzewaniu do człowieczeństwa na tle lat 30-tych w Stanach Zjednoczonych. Świetnie napisana, dramatycznie wzrusza i chyba nikogo nie pozostawia obojętnym na ludzką krzywdę. Lektura obowiązkowa! Nota 5.
  • Poruszająca opowieść o społeczności amerykańskiego miasteczka lat trzydziestych XX wieku widzianej oczami dziecka.
  • Przed lekturą dużo słyszałam o tej książce, jednak nigdy nie było to nic konkretnego. Nie wiedziałam, o czym jest „Zabić drozda”, czy to dobra książka i tak dalej. Już po przeczytaniu zaledwie trzydziestu stron wiedziałam, że z pewnością słyszałam o niej za mało. Po przeczytaniu całej powieści mogę z czystym sercem napisać, że nie jest ona jedynie dobra, ale wręcz wybitna. • Główną bohaterką jest siedmioletnia Skaut. Mogłoby się wydawać, że wybór dziecka na narratora historii traktującej o trudnych tematach to zły pomysł. Harper Lee ten zabieg wyszedł jednak znakomicie. Perypetie Skaut, Jema i Dilla przeplatają się ze sprawą prowadzoną przez Atticusa. Oczami Skaut widzi się to, czego czasem samemu trudno się dopatrzeć. Jednocześnie narracja nie traci na autentyczności, nie jest nachalna czy przerysowana. Skaut nadal jest dzieckiem, nawet gdy zastanawia się nad ludzką hipokryzją. Wydaje mi się, że ta naturalność jest największym atutem „Zabić drozda”. Dzięki niej nie tylko czyta się tę historię, ale także się w nią wierzy.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Atomek9
Opis
Inne tytuły:powieść
Autorzy:Harper Lee (1926-2016) Maciej Szymański Zofia Kierszys (1921-2000)
Tłumaczenie:Maciej Szymański Zofia Kierszys (1921-2000) Zofia Kierysz Stanisław Kroszczyński
Lektor:Joanna Koroniewska
Redakcja:Maciej Szymański Zofia Kierszys (1921-2000)
Adaptacja:Fred Fordham
oraz:Harper Lee (1926-2016)
Wydawcy:Dom Wydawniczy Rebis (1993-2024) Legimi (2017-2023) ebookpoint BIBLIO (2022) Wydawnictwo Jaguar (2020-2021) IBUK Libra (2014) Polityka Spółdzielnia Pracy (1960-2008) Wyd. Zysk i Spółka (1996-2003) Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa Książka i Wiedza (1960-1996) Wibet Rachocki (1994) Polski Związek Niewidomych (1977) CZŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM Audioteka.pl
Serie wydawnicze:Cała Polska Czyta Dzieciom Salamandra Kameleon Cała Polska Czyta Dzieciom - Polityka Spółdzielnia Pracy Cała PolskaCzyta Dzieciom t.20 Cała Polska czyta dzieciom (kolekcja) klub ciekawej książki
ISBN:83-7150-064-5 83-85519-22-X 879-83-61174-88-2 978-83-61174-00-4 978-83-61174-80-6 978-83-61174-88-2 978-83-7301-547-0 978-83-7686-861-5 978-83-7818-244-3 978-83-7818-503-1 978-83-7818-519-2 978-83-7818-792-9 978-83-8188-379-5 978-83-8188-638-3 978-83-8188-709-0 978-83-61174-88-2 83-6117400-4 978-83-61174-00-0 978-83-61174-28-2 978-83-7878-503-1
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika ikonografia komiksy komiksy i książki obrazkowe książki literatura literatura piękna MP3 nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 142 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo