Skradzione dzieciństwo:

polskie dzieci na tułaczym szlaku 1939-1950

Autor:
Łucjan Zbigniew Królikowski ...
Wydawcy:
Wydawnictwo OO. Franciszkanów Bratni Zew (2008)
Wydaw. Apostolstwa Modlitwy (1991)
ISBN:
83-85032-85-1, 978-83-7485-069-8
Autotagi:
druk
Więcej informacji...
4.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Ta książka to wspomnienia ucieczki, ucieczki przed wojną, reżimem, prześladowaniami, w poszukiwaniu wolności i godności. Szlakiem Polska- Syberia-Azja-Afryka Wschodnia wędrują sieroty, tułacze dzieci, wraz z O. Łucjanem Królikowskim, który napisał te, jakże wzruszające i dramatyczne świadectwa. • Jeden z rozdziałów: • Tanzania, Uganda rok 1942. • To tutaj przybywa uciekając przed okrucieństwem wojny ok. 20 tys. polskich sierot. Są mile i gościnnie przyjęci przez mieszkańców. Nie ma mowy o żadnych "niesnaskach" na tle rasowym. • Polacy osiedlają się głównie w Tengeru /Tanzania/ niedaleko Kilimandżaro. Osiedla się tutaj ok. 4, 5tys Polaków. Powstają 22 polskie osiedla. Życie toczy się bardzo intensywnie,dzieci są podzielone na "rodziny" tak by starsze opiekowały się młodszymi. Ukazują się dwie gazety: "Głos Polski" oraz "Nasz Przyjaciel". • Założono 57 szkół, w tym szkoły zawodowe tj. krawieckie, rolnicze, mechaniczne, muzyczne. W sierocińcu powstaje Teatr, który miał nawet małe tourne po Tanzanii - niezwykle gorąco przyjęty. • W 1947 r. komunistyczne władze Polski nakazują likwidację obozów i powrót do kraju, pomimo protestu samych dzieci. Dzięki staraniom Ojca Łucjana, część z nich udaje się przewieść do Kanady. Spora część osób dorosłych zostaje w Tanzanii. Tu żyją, pracują, mieszkają i tam umierają. • Do dzisiaj zostały po Nich Cmentarze Polskie, o których mało kto wie, a nad którymi od niedawna opiekę objęli studenci z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. • Ostatni uchodźca żyjący w Tanzanii - Pan Edward Wójtowicz zmarł w 2015 r. • Polecam gorąco, bo warto zapoznać się z Ich niezwykła historią. • Więcej o Polskich Cmentarzach: • [Link]
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:polskie dzieci na tułaczym szlaku 1939-1950
Autorzy:Łucjan Zbigniew Królikowski Łucjan Królikowski
Wydawcy:Wydawnictwo OO. Franciszkanów Bratni Zew (2008) Wydaw. Apostolstwa Modlitwy (1991)
ISBN:83-85032-85-1 978-83-7485-069-8
Autotagi:druk książki literatura
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 6 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo