Bohater literatury dziecięcej i młodzieżowej z okresu PRL-u:

między kreacją a recepcją

Autor:
Małgorzata Chrobak
Wydawcy:
IBUK Libra (2019)
Uniwersytet Pedagogiczny Kraków (2019)
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego (2019)
Wydane w seriach:
Prace Monograficzne
Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
ISBN:
978-83-8084-261-8, 978-83-8084-262-5
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
książki
publikacje naukowe

Przedmiotem zainteresowań Małgorzaty Chrobak jest bohater prozy adresowanej do nastoletniego odbiorcy, ujęty zarówno w kontekście problematyki tradycyjnego literaturoznawstwa, jak i szerszej refleksji o charakterze historyczno- rozrachunkowym związanej z okresem PRL-u, sposobem jego postrzegania przez inteligenckie elity i zwykłych uczestników życia społecznego oraz użytkowników mass mediów. Rozprawę dotyczącą – szeroko rzecz ujmując – literatury PRL-u, traktowanej zarówno jako swoisty dokument życia społecznego, jak i fenomen sensu stricto literacki, można uznać za ze wszech miar aktualną, wpisującą się w główny nurt toczonej współcześnie dyskusji na temat PRL-u, której przedmiotem są indywidualne świadectwa pamieci, jak również konkretne dzieła artystyczne. (z recenzji prof. dr hab. Jolanty Ługowskiej)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo