My, dzieci z obozów

Tytuł oryginalny:
Born survivors
Autor:
Wendy Holden
Tłumaczenie:
Przemysław Hejmej
Jerzy Rosuł
Lektor:
Marta Grzywacz
Wydawcy:
Post Factum - Wydawnictwo Sonia Draga (2019)
Legimi (2019)
Heraclon International
Pos Factum
Wydane w seriach:
Audiobook
Audiobook - Wydawnictwo Sonia Draga
Post Factum
Post Factum - Wydawnictwo Sonia Draga
ISBN:
978-83-66661-75-2, 978-83-8110-916-1
978-83-8230-103-8
Autotagi:
audiobooki
biografie
CD
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
MP3
5.0 (4 głosy)

Historia trzech ciężarnych Żydówek, więźniarek obozu koncentracyjnego, którym udało się ukryć swój stan przed oprawcami i dzięki temu uniknąć śmierci. Opowieść rozpoczyna się pod koniec II wojny światowej. Trzy nieznające się kobiety, po koszmarze obozu Auschwitz, zostają przewiezione do Freibergu i przeznaczone do niewolniczej pracy w zakładzie zbrojeniowym. Umieszczone w transporcie do obozu Mauthausen w Austrii, są pewne, że czeka je śmierć. Podczas trwającej siedemnaście dni gehenny, pochłaniającej życie połowy transportowanych więźniów, kobiety rodzą dzieci. Pomimo katastrofalnych okoliczności, głównie dzięki pomocy współwięźniów i szczodrości mieszkańców mijanych wiosek, zarówno matkom, jak i dzieciom udaje się przeżyć. Po wojnie matki z dziećmi rozpoczynają nowe życie w różnych częściach świata. Dopiero podczas obchodów 65. rocznicy wyzwolenia obozu Mauthausen dzieci dowiadują się o sobie wzajemnie i okolicznościach związanych z ich narodzinami – tak niezwykłych i tak jednoczących, że nie sposób nie podzielić się nimi z całym światem. Książka ukazała się poprzednio pod tytułem "Urodzeni, by żyć". [empik.com]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Chwytająca za serce, wzruszająca i zarazem przerażająca historia o sile woli przetrwania, nie tylko własnej ale też, a może przede wszystkim, własnego, nienarodzonego dziecka. • Trudno jest nam sobie wyobrazić niejednokrotnie okrucieństwo i cierpienie, które towarzyszyło na co dzień więźniom obozów koncentracyjnych. Ich determinację, wolę przeżycia i siłę wewnętrzną odczytujemy często w charakterze heroicznych wysiłków. A jeśli do tego dodamy jeszcze fakt utrzymywania przy życiu własnego, nienarodzonego dziecka? Jeśli więźniem, który stara się przeżyć na głodowej dawce pożywienia, pracując ponad swoje siły każdego dnia i mieszkając w nieludzkich warunkach jest ciężarna kobieta? • A właśnie takie trzy historie są opisane na kartach tej książki. • Trzy kobiety: Priska, Anka i Rachela - więźniarki przywiezione do obozu podejmują heroiczną decyzję ukrycia swojego odmiennego stanu podczas selekcji. Wczesna, niewidoczna jeszcze ciąża sprawia, że nie zostają odesłane do komory gazowej. Jednak to wcale nie oznacza końca ich ogromu cierpienia. Widzimy tu trzy bohaterki, dla których zwycięstwem jest przyżycie każdej kolejnej godziny "we dwoje", każdy kolejny dzień to bowiem większa szansa na podarowanie życia swojemu dziecku. • Utrzymanie życia, w warunkach obozowych, to nieustanna walka. Ilekroć większy jest jej wymiar kiedy do czynienia mamy ze spodziewającą się dziecka mamą? • Ta książka była dla mnie bardzo trudna. Płakałam i czytałam. Czytałam i przeżywałam. Nie jestem sobie w stanie nawet wyobrazić jak wielki trud podjęły te trzy kobiety, jednak cieszę się, że mogłam poznać ich historię. • Czy polecam? • Jak każdą książkę z tej tematyki uważam, że warto poznać, ale polecać ich nie umiem.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo