Buntowniczki:

niezwykłe życie Mary Wollstonecraft i jej córki Mary Shelley

Tytuł oryginalny:
Romantic outlaws
the extraordinary lives of Mary Wollstonecraft and Mary Shelley,
Autor:
Charlotte Gordon
Tłumacz:
Paulina Surniak
Wydawcy:
Legimi (2023)
Wydawnictwo Poznańskie (2019-2023)
ISBN:
978-83-67616-55-3, 978-83-67616-56-0
978-83-7976-411-2
Autotagi:
biografie zbiorowe
druk
historia
książki
publikacje naukowe
5.0 (3 głosy)

Nagrodzone prestiżową National Book Critics Circle Award „Buntowniczki” przedstawiają porywającą historię dwóch niezwykłych kobiet: Mary Wollstonecraft – angielskiej prekursorki feminizmu, oraz jej córki Mary Shelley. Obydwie zyskały sławę jako pisarki: pierwsza jest autorką słynnego „Wołania o prawa kobiet”, druga wydała „Frankensteina”. Obie pokochały błyskotliwych, acz trudnych do zniesienia mężczyzn i wychowały samotnie nieślubne dzieci. Obie żyły na wygnaniu, musiały walczyć o swoją pozycję na świecie, raz po raz łamiąc panujące konwencje: Wollstonecraft goniła piratów po Skandynawii i pożeglowała do Paryża, by wziąć udział w Wielkiej Rewolucji, a Shelley uciekła z domu łodzią rybacką z żonatym mężczyzną oraz stawiła czoła neapolitańskim bandytom. I, co być może najważniejsze, obydwie głosiły, że prawa i przywileje kobiet powinny być ważne dla wszystkich.

Na kartach tej niesamowitej i odkrywczej biografii spotykają się dwie wizjonerki, którym nie dane było się poznać, ale mimo to ich historie się przeplatały. Pozostawiły po sobie ogromne wspólne dziedzictwo. Jako pisarki, myślicielki i kobiety.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Mary Wollstonecraft i Mary Shelley, żyjące na przełomie XVIII i XIX w., matka i córka, które nigdy się nie poznały, pierwsza – autorka „Wołania o prawa kobiet”, druga – słynnego „Frankensteina”, obie weszły w trudne związki z mężczyznami i wychowywały nieślubne dzieci, pionierki feminizmu – przez większość życia walczyły o podstawowe prawa kobiet. • To im, jako dwóm niezwykłym kobietom, poświęcona jest pasjonująca i zarazem bardzo rzetelna biografia autorstwa Charlotte Gordon. Nagrodzona National Book Critics Circle Award książka pozwala obcować z żywymi pisarkami, kobietami z krwi i kości, które kochały, pogrążały się w depresji, walczyły, pisały, pracowały na swoje utrzymanie, podróżowały po świecie, rodziły dzieci i grzebały bliskich. Głoszonymi przez siebie ideami zostawiły daleko w tyle czasy, w których przyszło im żyć, płacąc za to ogromną cenę. A wszystko to jeszcze przed 30. urodzinami. Dziś dla nas to oczywiste, że kobiety studiują, tworzą, aktywnie uczestniczą w życiu społecznym i politycznym, piastują tzw. „męskie” stanowiska, wchodzą w związki partnerskie, samodzielnie wychowują dzieci. W Anglii sprzed ponad 200 lat było to nie do pomyślenia. • Gordon wykonała tytaniczną pracę (wystarczy zajrzeć do imponującej bibliografii), by pokazać swoje bohaterki wielowymiarowo w kontekście historycznym, literackim i filozoficznym oraz w ich prywatnym życiu. Zapraszamy do lektury. • ~MP
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo