Inteligencja kwiatów

Tytuł oryginalny:
Intelligence des fleurs
Autor:
Maurice Maeterlinck (1862-1949) ...
Tłumacz:
Franciszek Mirandola (1871-1930) ...
Lektor:
Adrian Chimiak
Wyd. w latach:
1922 - 2023
Wydane w seriach:
Biblioteka Laureatów Nobla
Labirynty i Osobliwości
Audiobook
Audiobook - Heraclon International
Autotagi:
audiobooki
dokumenty elektroniczne
druk
książki
Więcej informacji...
3.8 (4 głosy)

Historia nauki dowodzi, że wiek XIX był czasem chemii, XX fizyki, a XXI prawdopodobnie będzie wiekiem biologii. Nauki biologiczne należą do tych, które w coraz szybszym tempie spektakularnie wyjaśniają skomplikowane mechanizmy rządzące między innymi światem roślin.

W świetle dzisiejszej wiedzy śmiało możemy mówić o inteligentnych zachowaniach roślin. Lektura książki Maurice’a Maeterlincka – belgijskiego dramaturga i poety, laureata nagrody Nobla, a również znakomitego przyrodnika – pozwoli czytelnikom tej książki z zachwytem podziwiać świat roślin, opisany z głęboką wiedzą wyjątkowo pięknym językiem.

Geniusz Ziemi, będący prawdopodobnie zarazem geniuszem całego świata, w walce o byt zachowuje się podobnie do człowieka. Stosuje te same metody i posługuje się tą samą logiką. Osiąga cel środkami, jakich się imamy, idzie po omacku, waha się, zawraca, zaczyna po kilka razy jedno, dodaje szczegóły, eliminuje je, poznaje i naprawia błędy. Słowem, robi wszystko, co my byśmy robili na jego miejscu.

Maurice Maeterlinck

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka nie dla prostych umysłów, które o wszystkim myślą dosłownie. Genialność dzieła, którego autorem jest laureat literackiej nagrody Nobla w roku 1911, polega na tym, że pierwszy rozdział jest o kwiatach, a kolejne o... wszystkim. Czytamy raz i jesteśmy zdziwieni. Czytamy drugi raz i już wiemy, że cała mądrość świata jest w tych mechanizmach, które rządzą kwiatami. No, a przy okazji można zrozumieć wiersz Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej pt. "Być kwiatem" • Roz­kwi­ta­ją. Mil­czą po­śród li­ści. • W kij zwią­za­ne lub pną się na kra­tę... • De­ko­ra­cje? Jeń­cy? Sta­ty­ści? • Łatwo chwa­lić kwia­ty, • Lecz być kwia­tem?...
  • 1sza część - rzeczywiście o kwiatach - tak, bardzo przyjemna i ciekawa. Niestety to tylko ok 1/3 całego teksu... Kolejne eseje są o wszystkim, o Szekspirze, moralności czasie i życiu pozagrobowym, tylko nie o kwiatach.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Autorzy:Maurice Maeterlinck (1862-1949) Maurycy Maeterlinck
Tłumaczenie:Franciszek Mirandola (1871-1930) Franciszek Czcisław Pik (1871-1930)
Lektor:Adrian Chimiak
Posłowie:Adam Kasprzak
Opracowanie:Adrian Chimiak
Dźwięk:Adrian Chimiak
Wydawcy:Avia-Artis (2023) ebookpoint BIBLIO (2019-2023) Legimi (2017-2023) Wydawnictwo MG Ewa Malinowska-Grupińska (2017-2021) Heraclon International (2020) Wydawnictwo Storybox.pl - Heraclon International (2020) Heraclon International S. z o. o (2020) Wydawnictwo StoryBox.pl (2017-2020) NASBI (2019) IBUK Libra (2017) Wydawnictwo Normalizacyjne Alfa Wero (1992) Wydawnictwo Polskie R. Wegner (1922-1948) Wydawnictwo MG Ewa Dorota Malinowska-Grupińska
Serie wydawnicze:Biblioteka Laureatów Nobla Labirynty i Osobliwości Audiobook Audiobook - Heraclon International
ISBN:83-7001-652-9 978-83-7779-402-9 978-83-7779-439-5 978-83-7779-701-3 978-83-8194-326-0 978-83-8194-327-7 978-83-8226-922-2 978-83-8194-362-0
Autotagi:audiobooki CD dokumenty elektroniczne druk e-booki epika eseje książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania proza publikacje popularnonaukowe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 43 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo