Zaginione arcydzieło Dürera i Baldunga

Autor:
Anna Angielska
Tłumacz:
Bogna Piotrowska
Wydawca:
Wydawnictwo Kallisto i Perseusz (2017)
ISBN:
978-83-927387-1-8
Autotagi:
albumy i książki artystyczne
druk
ikonografia
książki
publikacje naukowe
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Książka, a właściwie album, jest dużego formatu i na pierwszy rzut oka nie zdradza, że może kryć w sobie tak wiele sekretów i zagadek. Jednak już na samym początku lektury pojawia się przedsmak czyhającej na czytelnika intrygi. Autorka niespiesznie, niby kolejne warstwy • obrazu, skrawek po skrawku odsłania przed nami nowe informacje. Nie • wiemy jeszcze, o co dokładnie chodzi, ale czujemy, że będzie to odkrycie niecodzienne. Bohaterem głównym jest ołtarz z kościoła św. Józefa z Marianowa w woj. zachodniopomorskim. Ściślej rzecz ujmując – malowidła z ołtarza, które przez wieki ukrywały w sobie niejedną tajemnicę. Mimo, wydawałoby się, trudnej tematyki konserwacji • dzieł sztuki, autorka „dochodzenia” Anna Angielska narrację prowadzi w taki sposób, że niekoniecznie trzeba być znawcą, żeby pokonać • specjalistyczną terminologię. Wnikliwe spostrzeżenia, interesujące opisy, mnóstwo ciekawych szczegółów, bogactwo ilustracji w bardzo dobrej jakości – wszystko to sprawia, że każdy może nie tylko dowiedzieć się wielu rzeczy o dziełach sztuki, ale również poczuć dreszczyk emocji odkrywania tajemnic związanych z nieznanym dotychczas dziełem, które chowa się pod przeciętnym malowidłem. Pytania zamiast tytułów rozdziałów ośmielają czytelnika, pozwalając mu tym samym czuć się równowartościowym partnerem w poszukiwaniu rozwiązania zagadki. Obszerna bibliografi a oraz indeks osób i spis ilustracji • niewątpliwie są dodatkowym atutem. • Greta Lemanaite
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo