Mikrokosmos wiersza:

interpretacje poezji współczesnej

Autor:
Piotr Michałowski
Wydawcy:
Oficyna Wydawnicza Impuls (2012)
IBUK Libra (2012)
Legimi (2012)
ISBN:
978-83-7587-719-9, 978-83-7850-055-1
978-83-7850-134-3, 978-83-7850-005-1
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
historia
3.0

Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej to książka o polskiej poezji XX i XXI wieku. Jej bohaterami nie są poeci ani style i prądy, ale poszczególne wiersze. Warto sobie uświadomić, że literatura to nie tylko panoramiczny krajobraz, czyli zbiór streszczeń milionów dzieł, ani też ich długie serie, zwane epokami, gatunkami i dorobkami pisarzy. Literatura to także portrety pojedynczych utworów, które warto kontemplować, by umożliwić im zaistnienie w pełni – w naszym czasie lektury i w naszej wrażliwości. Poezja nie lubi pośpiechu w odbiorze ani czytania powierzchownego, bo każdy utwór otwiera w sobie osobny świat, zawierający niepowtarzalne obrazy, postacie i idee. Oferuje przygodę dla intelektu i emocji, zaklętą w niecodziennie zbudowanej wypowiedzi. Myśląc o poezji jako sztuce słowa, warto zdobyć się na to, by ilość poświęcić dla jakości, a mówiąc metaforycznie – by odłożyć lunetę i sięgnąć po mikroskop. Do dwudziestu trzech podróży w mikrokosmos wiersza zapraszam nauczycieli, zwłaszcza polonistów, licealistów, studentów i wszystkich miłośników poezji.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • źródło • Tytuł: Mikrokosmos wiersza. Interpretacje poezji współczesnej. • Autor: Piotr Michałowski • Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls • Rok wydania: 2012 • Piotr Michałowski jest lite­ratu­rozn­awcą­, krytykiem literackim i teatralnym oraz poetą. Jest profesorem Uniwersytetu Szczecińskiego, kieruje Zakładem Teorii i Antropologii Literatury. Publikował w czasopismach naukowych i literackich. Wydał książki o poezji: Miniatura poetycka; Granice poezji i poezja bez granic; Głosy, formy, światy. Warianty poezji nowoczesnej; opracował i wstępem opatrzył Kwiaty polskie J. Tuwima. Opublikował następujące tomiki poezji: Poemat w czerwieni; Powidok powietrza; Za czarnym wielokropkiem...; Li(me)ryczny plan Szczecina; Rytmy, albo wiersze na czas; Cisza na planie. • W szkole często analizuje się wiersze. Nauczyciele każą uczniom rozłożyć je na czynniki pierwsze. Niektórym sprawia to trudność, dlatego szczególnie dla nich jest ta książka. Mówi ona o polskiej poezji XX i XXI wieku, sięgamy po mikroskop, by przyjrzeć się poezji. • Dzieło podzielone jest na rozdziały. Każdy jest innym tematem wierszy. Pierwszy to Przyroda i poznanie. Występują tam utwory: Bolesława Leśmiana Tęcza, Ewy Lipskiej Na szczęście, Zbigniewa Herberta Głos, Heleny Raszki Logiczny układ i Mirona Białoszewskiego Przejście 2, które autor analizuje i pokazuje nam, jak to robić. • Następnie przechodzimy do Tradycji i historii: Zbigniew Herbert Wyspa, Anna Piwkowska Kolejka elektryczna, Krzysztof Kamil Baczyński *** (Gdy za powietrza zasłoną), Jerzy Ficowski Kolejka i Witold Wirpsza Purpurowy zbiór legend. Będzie o wojnie, miłości, snach, o Zagładzie, wyspach... • Szybko przechodzimy do trzeciego rozdziału Miłość i śmierć. Poznamy wiersze: Czesława Miłosza Piękna nieznajoma, Wisławę Szymborską Wypadek drogowy, Bohdana Zadurę Zbuntowane komórki oraz Jacka Podsiadło Kadra na mecz z Francją została już powołana. • Razem i osobno są tematem kolejnej przygody. Anna Frajlich Elegia o kaflowym piecu, Ryszard Krynicki Mój przyjaciel odcina się od świata, Marcin Świetlicki M – w sierpniu, Tadeusz Dąbrowski Geologia oraz Stanisław Barańczak Jakieś Ty umilą nam chwile swoją twórczością. Będzie o rozbieraniu pieców, śnie pod gazetą, ucieczce w marzenia, piętrach tożsamości i adresacie pilnie poszukiwanym. • Poezja i Poeta kończą główne rozdziały tejże książki. Przybliżone zostaną nam wiersze: Stanisława Barańczaka To, co jest wierszem nie do pomyślenia, Czesława Miłosza Przepis i TO oraz Edwarda Balcerzana Poeta. • Ponadto będą poruszane tematy: Między szkołą interpretacji a interpretacją w szkole, Pozycje do konspektów lekcji interpretacji. • Bardzo trudno jest mi zrecenzować ten utwór. Nie mogę mówić tutaj o języku, bohaterach, czy miejscu akcji. "Mikrokosmos wiersza..." jest przede wszystkim dla recenzentów tomików poezji oraz nauczycieli języka polskiego.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo