Napola:

młoda elita Adolfa Hitlera

Autor:
Tomasz Butkiewicz
Wydawca:
Instytut Pamięci Narodowej. Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu. Oddział w Szczecinie (2018)
Wydane w seriach:
Ziemie Polskie pod Okupacją 1939-1945
ISBN:
978-83-8098-419-6
Autotagi:
druk
książki
publikacje naukowe
Źródło opisu: Biblioteka Główna Akademii Sztuki Wojennej - Katalog księgozbioru
5.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Przyznaję, nie miałam pojęcia o organizacji szkół Napola w III Rzeszy. Przez przypadek wpadłam na informację o tym systemie indoktrynacji przez partię dotykającej dzieci. Ponieważ sama żyłam w czasach masowej indoktrynacji młodych w czasie PRL poczułam chęć odnalezienia różnic, a może nawet poznania granic radykalnej indoktrynacji. Z ulgą odetchnęłam - PRL nie był jednak tak straszny, mogliśmy zachować zdrowe spojrzenie na świat, które w efekcie dało nam siłę do samowyzwolenia się z oków propagandy. Niestety wychowankowie Napoli mogli otrząsnąć się z tego dopiero po ingerencji z zewnatrz. Czy wyzwolili się całkowicie? Nie wiem. Mam jednak nadzieję, ze tak się stało, bowiem wielu z byłych wychowanków zawędrowało w swej karierze na wysokie zarządcze stołki. Strach myśleć, że przekazywali swoje zwyrodniałe przez formowanie w bezwzględnej hodowli nawyki kolejnym pokoleniom. Mam nadzieję, ze tego nie zrobili. Warto pamiętać jednak do czego może posunąć się władza pozbawiona kontroli społecznej.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo