Mój sąsiad nietoperz

Autorzy:
Lech Pietrzak
Joanna Duriasz
Wydawcy:
Wydawnictwo Mantis Andrzej Stefan Jadwiszczak (2017)
na zlecenie Fundacji proNauka (2017)
Fundacja proNauka
ISBN:
978-83-62860-49-4
Autotagi:
druk
książki
publikacje popularnonaukowe
Źródło opisu: Miejska Biblioteka Publiczna w Olsztynie - Katalog księgozbioru
4.0

Nietoperze są obecnie grupą w dużym stopniu zagrożoną wyginięciem. Liczebność wielu gatunków zmniejsza się drastycznie, w tempie większym niż w innych grupach zwierząt. Przyczyny tych niekorzystnych trendów wynikają z głębokich zmian siedliskowych: fragmentacji i spadku różnorodności siedlisk, utraty kryjówek letnich i zimowych, chemizacji rolnictwa a także stosowania impregnatów w budownictwie. Wskazane przekształcenia siedlisk wpływają ogólnie na ubożenie fauny i flory naszego otoczenia, jednak sytuacja nietoperzy jest pod pewnym względem specyficzna i odmienna od innych gatunków zwierząt. Dla wielu gatunków nietoperzy kluczowymi siedliskami rozrodu i hibernacji są obecnie siedliska antropogeniczne (zabudowa, sady i ogrody), a w przypadku kolejnych gatunków obserwuje się postępujący proces synantropizacji (np. borowiec wielki). Tymczasem odbiór społeczny nietoperzy jest raczej negatywny. Nietoperze traktowane są w najlepszym razie z chłodną rezerwą, a z reguły ze strachem, połączonym często z agresją. Skutkuje to przypadkami umyślnego lub nieumyślnego zabijania i okaleczania tych zwierząt czy niepokojenia w czasie hibernacji. Niełatwo jest też przekonać ludzi do przeprowadzania remontów w sposób umożliwiający zachowanie siedlisk nietoperzy i dalsze bytowanie niechcianych zwierząt. Lęk i niechęć wobec nietoperzy wynika z atawizmów wobec zwierząt nocnych, z braku elementarnej wiedzy oraz legend i przesądów obecnych w literaturze i ogólnej świadomości. Sytuacja nietoperzy jest więc wysoce niekorzystna – zmniejsza się istotnie liczba siedlisk naturalnych, natomiast siedliska zastępcze są niebezpieczne z powodu negatywnego nastawienia społeczeństwa. Lech Pietrzak
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo