O czym szumią drzewa

Tytuł oryginalny:
Hörst du, wie die Baume sprechen?
Autor:
Peter Wohlleben
Ilustracje:
Diana Karpowicz
Tłumacz:
Ewa Kochanowska-Szlęzak
Wydawca:
Wydawnictwo Otwarte (2018)
ISBN:
978-83-7515-500-6
Autotagi:
druk
książki
publikacje dydaktyczne
publikacje popularnonaukowe
4.0 (2 głosy)
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Doceniam wciągającą narrację i utrzymywanie kontaktu z czytelnikiem. Książka stanowi także cenny i obszerny zbiór naprawdę ciekawych informacji, o które ciężko gdziekolwiek indziej. Udostępnia wiedzę na temat świata roślin jak żadna inna pozycja popu­larn­onau­kowa­ dla dzieci. • Nie przepadam natomiast za stylem i perspektywą przyjętą przez autora (nie tylko w tej książce), a konkretnie silną antr­opom­orfi­zacj­ą roślin poprzez liczne porównania i odniesienia do świata ludzkiego. Małe ustka drzewek (aparaty szparkowe), drzewne przedszkola czy drzewny internet - tego typu określenia zupełnie do mnie nie trafiają. Zarówno ja jak i Młody Czytelnik radzimy sobie bez tego typu sformułowań, rozmawiając o świecie organizmów żywych. Od popu­larn­onau­kowe­j pozycji oczekiwałabym więcej profesjonalizmu; nie tylko człowiek i to, co ludzkie, jest warte uwagi i ciekawe. • Generalnie uważam, że prezentując dziecku jakąś dziedzinę wiedzy, nie wszystko trzeba przyrównywać do znanych mu mechanizmów, by lepiej zrozumiało. Czasem może to wręcz przeszkodzić w docenieniu i uszanowaniu odmienności innych organizmów i różnorodności świata w ogóle, a człowieka niechcący stawia "ponad wszystkim". Młodzi i mali ludzie są naprawdę chłonni i nieograniczeni w zdobywaniu wiedzy. Gdybyśmy świat wciąż przedstawiali im z perspektywy krzesełka i kaszki, nie rozwijaliby się. Może to sztywne umysły dorosłych bardziej takich zabiegów potrzebują?... • Książka nie jest przemyślana konstrukcyjnie; ciekawostki na marginesach są interesujące, ale często pozostają w zupełnym oderwaniu od treści głównej. Czytelnik pozostaje przed wyborem: wytrącać się z rytmu by zyskać nieco więcej "smaczków"? Traci się przy tym wątek lub koncentrację na zagadnieniu wiodącym. Odpuścić i wracać do tych odrębnych treści pod koniec rozdziału? Można coś przegapić, zapomnieć. Żadne rozwiązanie nie będzie dobre. • Innej noty dać nie mogę. Mimo to polecam.
  • Niezwykła wyprawa do lasu • Przełom jesieni i zimy to wyjątkowy czas – okres zadumy, refleksji, ale również chwila na ciekawą lekturę. Warto wykorzystać długie wieczory, by przygotować się do wiosennych spacerów. Z pomocą może przyjść książka niemieckiego autora Petera Wohllebena „O czym szumią drzewa” dedykowana dzieciom w wieku 6-12 lat. • Zachęcam małych oraz dużych do wypożyczenia tej książki i poznania niezwykłego świata drzew. Autor, leśnik, w niezwykle fascynujący sposób opowiada o rodzajach drzew, ich strukturze, sposobie oddychania, odżywiania. Treść nie składa się tylko z faktów i wywodów popularnonaukowych. Wręcz przeciwnie, Wohlleben zwraca się bezpośrednio do czytelnika, zadaje mu pytania, wyjaśnia trudne pojęcia, przywołuje porównania, dzięki którym najmłodszym łatwiej zrozumieć omawiane • zagadnienia. Uczy szacunku do przyrody, zachęca do poznawania natury, wspólnych, rodzinnych wycieczek oraz odkrywania leśnych tajemnic. „O czym szumią drzewa” to publikacja dobrze zaprojektowana, kolorowa, z dużą ilością ilustracji autorstwa Diany Karpowicz oraz zdjęć z zajęć • w Akademii Leśnej. Jej atutem są również ukryte w tekście zagadki oraz zadania dla czytelnika. • Jeżeli zast­anaw­iali­ście­ się kiedyś, czy drzewa mają babcie i dziadków, czy mogą schudnąć, czego się boją, jak piją wodę, czy mają rodziny, to ta książka jest dla Was. Na te i wiele innych pytań na pewno znajdziecie odpowiedź, a po dokładnym przeczytaniu książki Wasze wycieczki do lasu nie będą takie jak do tej pory. • Książka dostępna obecnie w zasobach ośmiu filii Biblioteki Kraków. • Paulina Knapik • Biblioteka Kraków
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo