Córka markizy

Tytuł oryginalny:
Finding Emilie
Autor:
Laurel Corona
Tłumacz:
Anna Płocica
Wydawca:
Wydawnictwo Nasza Księgarnia (2012)
ISBN:
978-83-10-12212-4
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
5.0

Francja, połowa XVIII wieku. Lili jest córką genialnej matematyczki, markizy Emilie du Châtelet. Po owianej złą sławą matce odziedziczyła nieprzeciętną inteligencję oraz brak poszanowania konwenansów. Naukę dobrych manier i tańca uważa za stratę czasu, woli czytać książki i dyskutować o problemach filozoficznych, chłonąc ekscytujące idee Oświecenia. We Francji Ludwika XV praca naukowa nie jest uważana za zajęcie stosowne dla młodej damy, zwłaszcza - jak ona - pozbawionej posagu. Lili jednak wcale nie zamierza rezygnować ze swoich pasji i wychodzić za mąż. Chciałaby za to - jak jej matka - poznać smak prawdziwej miłości...
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Bardzo dobra powieść historyczna rozgrywająca się w XVIII wieku we Francji opisująca autentyczne życie genialnej matematyczki i fizyka Emilie du Chatelet, jak również życia jej córki Lili, której losy są fikcją literacką.W powieści tej znajdziemy również znane nam osoby historyczne, jak np. Wolter czy Maria Leszczyńska. • Autorka w tej książce bardzo dobrze ukazała nam ówczesne czasy, w których rządziły konwenanse, mówiło się to, co inni chcieli usłyszeć, mimo, że co innego się myślało. Gdzie rola kobiety ograniczała się tylko do roli tworzenia ciepłego ogniska domowego i była całkowicie podporządkowana swojemu mężowi, a jakiekolwiek zainteresowanie nauką lub wiedzą były źle widziane w towarzystwie. • Książka napisana jest lekkim językiem, co powoduje, że bardzo szybko się czyta. Mnie wciągnęła bardzo. Książka godna polecenia.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo