Katarynka

Autor:
Bolesław Prus (1847-1912)
Opracowanie:
Barbara Włodarczyk ...
Wyd. w latach:
1972 - 2023
Autotagi:
druk
książki
opowiadania
proza
zbiory opowiadań
Więcej informacji...
3.0 (2 głosy)

Katarynka Na ulicy Miodowej co dzień około południa można było spotkać jegomościa w pewnym wieku, który chodził z placu Krasińskich ku ulicy Senatorskiej. Latem nosił on wykwintne, ciemnogranatowe palto, popielate spodnie od pierwszorzędnego krawca, buty połyskujące jak zwierciadła — i — nieco wyszarzany cylinder. Jegomość miał twarz rumianą, szpakowate faworytyi siwe, łagodne oczy. Chodził pochylony, trzymając ręce w kieszeniach. W dzień pogodny nosił pod pachą laskę; w pochmurny — dźwigał jedwabny parasol angielski. [...]
Bolesław Prus
Ur. 20 sierpnia 1847 r. w Hrubieszowie Zm. 19 maja 1912 r. w Warszawie Najważniejsze dzieła: Anielka (1880), Powracająca fala (1880), Katarynka (1881), Antek (1881), Kamizelka (1882), Placówka (1886), Lalka (1890), Emancypantki (1894), Faraon (1897), Dzieci (1909) Właśc. Aleksander Głowacki (pseudonim literacki pochodzi od nazwy rodowego herbu Prus); polski pisarz i publicysta, jeden z najwybitniejszych pisarzy okresu pozytywizmu, teoretyk i twórca podwalin realizmu w polskiej literaturze. Twórczość Prusa bywa zestawiana z dziełami Karola Dickensa i Antoniego Czechowa. Wcześnie stracił rodziców, wychowywali go krewni, przez pewien czas w Kielcach pozostawał m.in. pod opieką brata Leona, działacza ?czerwonych?. Zapewne pod jego wpływem przyłączył się do powstania styczniowego; ranny w głowę, trafił do więzienia w Lublinie. Zwolniony, ukończył gimnazjum w Lublinie i zdał na wydz. mat.-fiz. Szkoły Głównej, ale studiów nie skończył. Pracował jako korepetytor, a nawet robotnik w fabryce Lilpopa, nie rezygnując z samokształcenia (szczególnie interesowała go logika, ale ogłosił też np. artykuł o elektryczności). Publikowanie stałych felietonów w ?Niwie? i sławnych Kronik w ?Kurierze Warszawskim? zapewniło mu stabilizację materialną; w 1875 r. ożenił się ze swą kuzynką Oktawią Trembińską. Powieści stawiał za cel dokonywanie rodzaju analizy socjologicznej, wskazywanie istotnych procesów społ. poprzez badanie typów ludzkich ukształtowanych przez aktualne przemiany. Praca literacka miała opierać się na obserwacji, systematyzacji spostrzeżeń i wnioskowaniu. Prus brał aktywnie udział w wielu akcjach oświatowych i społecznych (np. w organizowaniu Kasy Przezorności i Opieki dla Literatów i Dziennikarzy, obywatelskiej pomocy dla robotników pozbawionych pracy po strajkach w 1905 r.). W testamencie ufundował stypendium dla zdolnych dzieci wiejskich - wypłacane do dziś. autor: Iga Gawrońska
Kupując książkę wspierasz fundację Nowoczesna Polska, która propaguje ideę wolnej kultury. Wolne Lektury to biblioteka internetowa, rozwijana pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W jej zbiorach znajduje się kilka tysięcy utworów, w tym wiele lektur szkolnych zalecanych do użytku przez MEN, które trafiły już do domeny publicznej. Wszystkie dzieła są odpowiednio opracowane - opatrzone przypisami oraz motywami.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • słaba lektóra
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Na wakacjach Milknące głosy Powracająca fala Z legend dawnego Egiptu
Autor:Bolesław Prus (1847-1912)
Opracowanie:Barbara Włodarczyk Małgorzata Białek Maria Zagnińska Katarzyna Zioła-Zemczak Agnieszka Nożyńska-Demianiuk Anna Kremiec Wanda Jesionowska Jolanta Barącz Ryszard Świętochowski Ewa Jakubiak Dorota Kujawa-Weinke
Ilustracje:Lucjan Ławnicki Eugene Ivanov Jarosław Drążek Magdalena Ałtunin Wanda Jesionowska Aleksandra Michalska-Szwagierczak
Lektorzy:Eugeniusz Korczarowski Andrzej Girdwoyń Ryszard Nadrowski Marek Walczak Jarosław Kopaczewski
Tłumacz:Barbara Włodarczyk
Przedmowa:Maria Knothe
Kompozytor:Sławomir Zamuszko
Opracowanie graficzne okładki:Renata Wojcieszek
Przypisy:Maria Knothe
oraz:Barbara Włodarczyk
Wydawcy:Wilga (2023) Wolne lektury.pl (2014-2023) Legimi (2011-2023) Wydawnictwo Sara (2005-2023) Wydawnictwo Greg (2003-2023) Nowoczesna Polska (2022) Państwowy Instytut Wydawniczy (1972-2022) Avia-Artis (2020) Liber Novus Marcin Nowak (2020) Books (2019-2020) NASBI (2014-2020) ebookpoint BIBLIO (2014-2020) Wydawnictwo LIBER NOVUS (2010-2019) Ibis-Books (2018) Wydawnictwo Olesiejuk (2013-2018) Wydawnictwo Siedmioróg (1995-2017) Ventigo Media (2016) MASTERLAB (2015) IBUK Libra (2015) KtoCzyta.pl (2015) Firma Księgarska Olesiejuk (2012-2013) Wydawnictwo Fundacja Festina Lente (2012) Promatek (2011) Wydawnictwo You-ebook (2009) Aleksandria (2007) Zielona Sowa (1997-2003) GMP (1999) Wydawnictwo Klasyka (1998) Oficyna Wydawnicza GMP (1994-1998) Akapit Press (1997) Beskidzka Oficyna Wydawnicza (1995-1997) Wydawnictwo Klasyka K (1996) Krajowa Agencja Wydawnicza (1984-1994) Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk - Inwestycje ADALEX Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk Grupa Wydawnicza Foksal Wydział Opieki nad Żołnierzem J. W. W. B
Serie wydawnicze:Lektura - Greg Lektura Kolorowa Klasyka Szkoła Twórczego Czytania wydanie z opracowaniem Biblioteka Lektur Szkolnych Ilustrowana Klasyka Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych Lektury Szkolne Lektury dla Szkół Gimnazjalnych Ilustrowana Lektura Biblioteka Szkolna Ilustrowana Klasyka (Wydawnictwo Ibis) Lektura - opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów Wydawnictwo Literackie Wydziału Opieki nad Żołnierzem Jednostek Wojska w Wielkiej Brytanii Audio Book Audio Book - Aleksandria Biblioteka Lektur Szkolnych - Państwowy Instytut Wydawniczy Szkoła Twórczego Czytania inspiruje, poszerza horyzonty, wzbogaca słownictwo masz zdane! z opracowaniem
ISBN:9788377381090 83-03-00571-5 83-03-03610-6 83-06-00955-X 83-10-09651-8 83-7032-078-3 83-7032-157-7 83-7032-183-6 83-7162-494-8 83-7180-810-0 83-7220-356-3 83-85018-92-1 83-85311-58-0 83-86510-05-6 83-86685-17-4 83-86685-26-3 83-86740-50-7 83-86896-65-5 83-86928-36-0 83-87139-83-1 83-87186-74-0 83-87463-00-0 83-88435-53-1 83-88468-32-4 83-88944-18-5 978-83-285-2424-8 978-83-285-4328-7 978-83-288-0736-5 978-83-288-1716-6 978-83-288-6942-4 978-83-60313-20-6 978-83-65952-83-7 978-83-65952-95-0 978-83-66462-75-5 978-83-66462-76-2 978-83-66969-89-6 978-83-7297-541-6 978-83-7327-267-5 978-83-7517-530-1 978-83-7517-837-1 978-83-7694-004-5 978-83-7741-003-5 978-83-7756-034-1 978-83-7791-690-2 978-83-7844-881-5 978-83-79037-20-9 978-83-7904-044-5 978-8-3799-1373-2 978-83-8059-942-0 978-83-8059-943-7 978-83-8059-966-6 978-83-8226-063-2 978-83-8318-608-5 6386685174 97883732722675 83-8696-65-5 83-03-00371-3 83-7327-267-5 83-7720-356-3 83-7844-881-5 978-7327-267-5
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dane numeryczne dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika historia książki literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania opowiadania podręczniki powieści pozytywizm proza publikacje dydaktyczne reprodukcje szkoły podstawowe zasoby elektroniczne zbiory opowiadań
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 299 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo