Blaszany bębenek

Tytuł oryginalny:
Blechtrommel
Autor:
Günter Grass (1927-2015) ...
Tłumacz:
Sławomir Błaut (1930-2014)
Wyd. w latach:
1979 - 2013
Autotagi:
druk
książki
powieści
Więcej informacji...
4.5 (8 głosów)

Powieść przedstawia historię Oskara Matzeratha dziecka w porządnej niemieckiej rodzinie w Wolnym Mieście Gdańsku końca lat 30. XX wieku. Jednakże pochodzenie Oskara okryte jest tajemnicą i tak jak Gdańsk jest tworem trzech kultur; kaszubskiej, niemieckiej i polskiej, tak Oskar zdaje się mieć troje rodziców; Agnes Matzerath (Kaszubkę), Alfreda Matzeratha (jej męża Niemca) i Jana Brońskiego (Polaka, kuzyna Agnes). Tak jak Wolne Miasto Gdańsk nie może pojąć nadchodzącego narodowego socjalizmu, tak Oskar nie potrafi zrozumieć rozłamu jaki następuje w jego do tej pory żyjącej w zgodzie rodzinie. W wieku 3 lat, na znak sprzeciwu wobec otaczającej go rzeczywistości dorosłych, chłopak postanawia przestać rosnąć. Wskutek nieszczęśliwego wypadku "życzenie" to spełnia się. Upadek ze schodów powoduje poważne komplikacje i zahamowanie dalszego rozwoju. Tytułowy blaszany bębenek, nieprzypadkowo biało-czerwony, stanowi ważny element komunikacji upośledzonego chłopca z otoczeniem. Namiętne uderzanie w instrument, bardzo dziecinne i naiwne, staje się sposobem na komentowanie otaczającej rzeczywistości. Narracja powieści jest zmienna. Występuje ona zarówno w pierwszej, jak i w trzeciej osobie. Daje to złudzenie, jak gdyby Oskar odcinał się sam od siebie, patrzył na pewne sprawy z dystansu. Nie mamy do czynienia ze zwartą akcją. Na fabułę powieści składają się luźno powiązane ze sobą fragmenty, stanowiące swoistą autobiografię głównego bohatera. Zaczyna się ona w 1924 roku, kiedy to Oskar przychodzi na świat w świetle dwóch sześćdziesięciowatowych żarówek. Dalsze losy są burzliwe. Wspomniany wcześniej wypadek, wyjazd do Niemiec po powrocie Gdańska do Polski. Ważnym bohaterem powieści staje się również miasto starcie kultur: kaszubskiej, polskiej i niemieckiej. Wiele miejsca poświęconych jest studiom charakteru mieszkańców i zmiany ich poglądów przez okres wojny.[JK]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Blaszany bębenek T. 2 Blaszany bębenek T. 1
Autorzy:Günter Grass (1927-2015) Sławomir Błaut (1930-2014)
Tłumacz:Sławomir Błaut (1930-2014)
Lektor:Zbigniew Zapasiewicz (1934-2009)
Redakcja:Sławomir Błaut (1930-2014) Zbigniew Zapasiewicz (1934-2009) Joanna Konopacka
Przedmowa:Roman Bratny (1921-2017) Marek Wydmuch
Posłowie:Roman Bratny (1921-2017)
Wydawcy:Wydawnictwo Oficyna Gdanska (2013) Zakład Wydawnictw i Nagrań PZN (1985-2010) Porozumienie Wydawców (2000-2009) TMM Polska Planeta Marketing (2007) Axel Springer Polska (2007) Polnord (2000-2006) Wydawnictwo Oskar (1993-2006) Mediasat Poland Sp. z o. o (1993-2004) POLNORD - Wydaw. OSKAR (1994-2000) Wydawn. Oskar-Polnord (1999) Wydawnictwo Morskie (1991-1999) Państwowy Instytut Wydawniczy (1983-1999) Polnord - Oskar (1994) Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych (1984-1985) Związek Niewid (1984) Niezależna Oficyna Wydawnicza (1979)
Serie wydawnicze:Kolekcja Gazety Wyborczej Dzieła Güntera Grassa Współczesna Proza Światowa Trylogia Gdańska XX wiek Kanon na Koniec Wieku Dzieła Dzieła Najwybitniejszych Noblistów Dzieła Güntera Grassa / Günter Grass Dzieła Najwybitniejszych Noblistów/Dziennik 6 Biblioteka Gdańska Biblioteka Gdańska. Literatura Gazeta Wyborcza Współczesna Proza Światowa - Państwowy Instytut Wydawniczy
ISBN:83-06-00904-5 83-215-8316-4 83-7132-450-2 83-86181-38-9 83-89651-65-3 83-89923-19-X 84-9789-544-4 978-83-60717-59-2 978-83-60717-84-4 978-83-64180-00-2 978-83-86181-06-3 978-83-8965-155-6 978-83-89923-47-9 83-06-00905-5 83-86191-06-0 83-9789-544-4 83-86181-006-0 978-83-86181-06-0
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD DAISY dane numeryczne dokumenty elektroniczne druk epika kasety magnetofonowe książki literatura literatura piękna nagrania powieści proza zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 146 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo