Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10:

badawcze kryteria diagnostyczne

Tytuł oryginalny:
International statistical classification of diseases and health related problems
Tłumaczenie:
Jacek Wciórka
Stanisław Pużyński (1936-2015)
Redakcja:
Jacek Wciórka
Stanisław Pużyński (1936-2015)
oraz:
Stanisław Pużyński (1936-2015)
Wydawcy:
Fundacja Zdrowia Publicznego (2022)
Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne Vesalius (1998-2000)
Instytut Psychiatrii i Neurologii
ISBN:
83-85688-37-4
Autotagi:
druk
książki
tablice

Książka ta przedstawia Badawcze kryteria diagnostyczne, kolejne z rodziny narzędzi rozwijających dziesiątą wersję Klasyfikacji zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Precyzują one i uwypuklają wiele zasad i rozwiązań sygnalizowanych w Opisach klinicznych i wskazówkach diagnostycznych przekazanych polskiemu czytelnikowi przed rokiem. Chociaż są w zasadzie przeznaczone do użytku badawczego, zarówno początkujący, jak i wytrawny klinicysta może wiele skorzystać z lektury zaproponowanych tu rozwiązań diagnostycznych i klasyfikacyjnych. Obie książki uzupełniają się wzajemnie, a Badawcze kryteria diagnostyczne, jako wydane później zawierają pewną liczbę propozycji nowych, po części wynikających z ich przeznaczenia, a po części z doświadczeń recepcji wcześniej wydanych Opisów klinicznych i wskazówek diagnostycznych.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo