Cybulski:

podwójne salto

Autor:
Dorota Karaś
Wydawca:
Wydawnictwo Znak - Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2016)
ISBN:
978-83-240-4350-7
Autotagi:
biografie
druk
książki
literatura faktu, eseje, publicystyka
4.3 (3 głosy)

Zbigniew Cybulski - wybitny aktor teatralny i filmowy, a także zdobywca wielu nagród i wyróżnień filmowych, przez publiczność utożsamiany głównie z rolą Maćka Chełmickiego w filmie "Popiół i diament". Urodził się 3 listopada 1927 w Kniażach - małej wsi położonej na Ukrainie. W 1953 roku debiutował na deskach Gdańskiego Teatru Wybrzeże wcielając się w postać Ferdynanda w sztuce "Intryga i miłość" niemieckiego dramaturga Friedricha Schillera, natomiast w roku 1954 otrzymał pierwsze propozycje filmowe w produkcjach, takich jak "Pokolenie" czy "Kariera". 8 stycznia 1967 roku, po skończeniu zdjęć do filmu "Morderca zostawia ślad" aktor udał się na dworzec we Wrocławiu, aby powrócić do domu, próbując wskoczyć do odjeżdżającego pociągu wpadł pod jego koła, doznając śmiertelnych obrażeń. W ramach hołdu dla artysty, od 1969 roku w Polsce przyznawana jest nagroda filmowa im. Zbyszka Cybulskiego dla młodych aktorów. "Cybulski. Podwójne salto" to rzetelna i szczegółowa biografia autorstwa Doroty Karaś, która odkrywa przed czytelnikami oba równie skomplikowane oblicza aktora - Zbyszka Cybulskiego. Autorka ujawnia nieznane dotąd fakty z jego życia, jako pierwsza przybliża nam również jego dzieciństwo. Ponad 380 stronicowy tytuł w twardej oprawie został wydany nakładem wydawnictwa "Znak". Pozycja przeznaczona dla wszystkich pasjonatów kina polskiego, jak również sympatyków twórczości wielkiego aktora.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Polecam czytelnikom, którzy pamiętają PRL
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo