Kanonicza 14

Autor:
Irena Kaczmarczyk
Ilustracje:
Renata Kulig-Radziszewska
Wydawca:
Krakowski Oddział Związku Literatów Polskich (2016)
ISBN:
978-83-941661-6-8
Autotagi:
druk
książki
poezja
wiersze
Źródło opisu: Gminna Biblioteka Publiczna w Rabie Wyżnej - Katalog księgozbioru
5.0
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Tomik „Kanonicza 14” Ireny Kaczmarczyk powstał ze wspomnień i zachwytu Krakowem. Poetka przybyła do tego prastarego grodu w 1968 roku na egzaminy wstępne, już tu została i wrosła w swoje ulubione miasto. Przez kilka lat mieszkała przy ul. Kanoniczej 14. Wyjaśniła tajemnicę tytułu już w słowie wstępnym „Od Autorki”. Jej wiersze krakowskie powstawały w ciągu kilkunastu lat, od 1997 do 2015 roku i częściowo były już drukowane w poprzednich tomach poetyckich. Najbardziej chyba znany wiersz „Lubię Kraków” doczekał się nawet oprawy muzycznej. Zainspirował aż czterech kompozytorów: Zbigniewa Ciurabę, Agieszkę Dulny, Mateusza Pieniążka i Grażynę Łapuszek do napisania do niego muzyki. Oprawa plastyczna tej książki to piękne obrazy z motywami Krakowa – autorstwa Renaty Kulig-Radziszewskiej. „Kanonicza 14” to spójny, zwarty, a jednocześnie pełen poetyckiej weny i odkrywczych metafor tomik. „Któż wypowie twoje piękno Krakowie prastary?” – pytał w swoim wierszu Adam Polewka. Przekazała nam to piękno poetka Irena Kaczmarczyk.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo