Złota dama:

niezwykła opowieść o arcydziele Gustawa Klimta, portrecie Adeli Bloch-Bauer

Autorzy:
Anne Marie O'Connor
Anne Marie O'Connor
Lektor:
Hanna Kinder-Kiss
Tłumacz:
Tomasz Pichór
Wydawcy:
Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Larix im. Henryka Ruszczyca (2023)
W. A. B. - Grupa Wydawnicza Foksal (2016)
IBUK Libra (2016)
Legimi (2016)
ISBN:
978-83-280-2126-6, 978-83-280-3274-3
Autotagi:
dokumenty elektroniczne
druk
e-booki
3.0

Za każdym wielkim dziełem sztuki kryje się wielka tajemnica... Oto burzliwa historia jednego z najsłynniejszych obrazów Gustava Klimta, portretu Adeli Bloch-Bauer, który stał się przedmiotem najsłynniejszego procesu o zwrot mienia zagrabionego w czasie II wojny światowej. Wiedeń, początek dwudziestego wieku. Młoda i piękna Adele Bloch-Bauer, pochodząca z jednej z najbogatszych żydowskich rodzin w mieście, wbrew ówczesnym obyczajom pragnie być kimś więcej niż ozdobą u boku swojego męża. Nie zraża jej powszechna opinia, że wyedukowane, samodzielne kobiety stanowią „wynaturzenie”. Wojnę konwenansom wypowiada również Gustav Klimt, pochodzący z biednej rodziny artysta, uwielbiany przez kobiety, zaś wśród krytyków sztuki nazywany heretykiem. Dzięki spotkaniu tych dwojga powstanie obraz, który z czasem zostanie okrzyknięty „austriacką Moną Lisą”. Anne-Marie O'Connor, odsłaniając kulisy powstania jednego z arcydzieł sztuki ubiegłego stulecia, maluje barwny obraz epoki, zarówno środowiska wiedeńskich salonów, jak i środowiska artystów. Przedstawia burzliwe losy obrazu podczas drugiej wojny światowej, kiedy to naziści odebrali go rodzinie Bloch-Bauerów; opisuje, jak cenny portret przechodził z rąk do rąk, aż wreszcie upomniała się o niego prawowita spadkobierczyni – Maria Altmann, wytaczając Austrii bezprecedensowy proces o zwrot zagrabionego mienia. Na podstawie książki w 2015 roku powstał film pod tym samym tytułem z Helen Mirren i Rayanem Reynoldsem w rolach głównych. Wnikliwa opowieść o najsłynniejszym obrazie Gustava Klimta, ukazująca relacje między artystą i jego modelką, między spadkobiercami i tymi, którzy przywłaszczyli sobie dzieło sztuki. „Kirkus Reviews” Połączenie reportażu i emocjonującej opowieści. Przyglądając się wędrówce portretu, odkrywamy, jak zmieniały się światowe standardy odnośnie do sztuki i wojny, oraz znaczenie roli sztuki w kształtowaniu polityki, społeczeństwa, tożsamości i pamięci. „The Rumpus” Anne-Marie O’Connor – amerykańska pisarka i dziennikarka. Przez dwanaście lat pracowała jako korespondent zagraniczny Agencji Reutera. Na łamach „Los Angeles Times” opisywała działalność karteli narkotykowych w Meksyku. W tej gazecie w 2001 r. ukazał się jej pierwszy reportaż o próbach odzyskania austriackich dzieł sztuki przez Marię Altmann. Anne-Marie O’Connor pisała artykuły także dla takich gazet jak „Esquire”, „The Nation”, oraz „The Christian Science Monitor”. Obecnie mieszka w Jerozolimie, gdzie pracuje jako reporter „The Washington Post”. '
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo